בעקבות הפרסום אתמול (רביעי) לפיו רשות שדות התעופה אישרה את הדיווחים על שיבושים במערכות הניווט במטוסים המגיעים לנחיתה וכאלו הממריאים מנמל התעופה בן גוריון, טייסים בחברות התעופה הגדולות בישראל מבהירים: "אין סכנה בטיחותית - יש יכולת לטוס גם עם מכשירים שלא מבוססים על GPS". עם זאת, גורם בחברת "אל-על" מאשר: "בחברה שינו את הנהלים בעקבות השיבושים".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
"אצלנו הוחלט לבטל את נתוני ה-GPS בקטעי הטיסה הקריטיים על מנת שהמטוס יקבל נתונים ממערכות אחרות, עזרים ניווט קרקעיים", הסביר הגורם והוסיף: "ה-GPS מזין את ההתרעה מהתנגשות בקרקע - קיבלנו כמה וכמה התראות שווא. הסיכון הוא שמתישהו נקבל התרעה אמתית ולא נתייחס אליה כי אנחנו "רגילים" שיש התרעות שווא".
פ' שמטיס מטוסי נוסעים באחת מחברות התעופה הגדולות סיפר לחדשות Online שישנן מערכות במטוס שתפקידן "לפצות" על אובדן ה-GPS במקרה הצורך. "יש בתוך מחשבי הניווט מצב שמתעלם מקליטת הלוויינים ומגיע לדיוק של כמעט חצי מטר", הסביר. "המטוס פשוט 'יודיע' שהוא מפסיק לנווט לפי ה-GPS ויעבור לנווט על פי מערכת שנקראת DME" (מכשיר למדידת כיוון וטווח - י.מ).
פ' הסביר שהתקלה פחות משפיעה על המטוסים המגיעים לנחיתה, אלא בעיקר על תפעול השדה: "יש מסלולים שבמידה ויש תנאי אל ראות, ניתן לנחות עליהם רק בעזרת ה-GPS, במקרה של חסימה, יש להפנות את המטוסים למסלול אחר".
"ההשפעה המידית על בטיחות הטיסה היא כלום ולא רלוונטית", אמר פ' והוסיף שישנה אפשרות לאירוע בטיחותי, דווקא בגלל סגירת שדה דב. "כשבנתב"ג עובדים בשיא הכוח ומפנים מטוסים למסלול אחר בגלל שיבושים, סגירת שדה דב תוסיף תנועה במרחב האווירי - ואז יש פוטנציאל לאירוע בטיחותי".
"כל דבר שמפתיע אותך - יכול להוות סכנה"
ר' שמטיס מטוסי נוסעים בחברה המתחרה טען שבעיניו אין פוטנציאל לאירוע בטיחות כלל. "חד משמעית לא - לכל מטוס יש את היכולת לטוס על בסיס עזרי ניווט שלא מבוססים על ה-GPS. הם נכנסים לפעולה באופן מידי".
עם זאת, ר' סייג את הדברים והסביר ששינויים בלתי מתוכננים - תמיד עלולים להוביל לאירוע מסוכן. "כל דבר שמפתיע אותך, בין אם בטיסה ובין אם בנהיגה או רכיבה על אופניים- יכול להוות סכנה", הסביר. "צריך לדעת להתכונן למצב הזה ולתרגל התמודדות איתו".
"חסימות יש בארץ ובעולם כבר שנים, בדיוק כמו תקלות במערכת ה-GPS", סיכם ר'. "טיסה על בסיס עזרי ניווט אחרים היא אחת המיומנויות הבסיסיות שטייס רוכש בלימודי הטיסה. אין כאן סכנה ואין פה חידוש מלבד עדכון לטייסים שאינם מגיעים לכאן הרבה".
שני הטייסים ציינו כי במסגרת אימוני הטיסה השוטפים שלהם, הם מתאמנים על התרחישים הללו על בסיס קבוע. לכן, כך הם טוענים, חברות התעופה לא הוציאו נהלים או הנחיות מיוחדות לטייסים ולקברניטים.
אמש פרסם איגוד הטייסים הבינלאומי (IFALPA) הודעת אזהרה ולפיה ישנן הפרעות לא מוסברות במערכת ה-GPS בסביבת נמל התעופה בן-גוריון. לפי ההודעה, השיבושים מעלים התראות רבות במערכות המיקום של הטייסים ומפריעים בתהליכי ההמראה והנחיתה.
גורמים המעורים בחקירת השיבושים בקליטת מערכות הניווט במטוסי הנוסעים הנוחתים והממריאים מנמל התעופה בן גוריון סיפרו היום לחדשות Online כי לא ידוע על מעורבות רוסית כלשהי בתקלות. הרוסים הכחישו גם הם את הדיווחים לפיהם הם אחראים לשיבושים: "מדובר בפייק ניוז שאנחנו לא יכולים לקחת ברצינות". אתמול, הודתה רשות שדות התעופה, כי לאחרונה טייסים המנסים לנחות בנמל התעופה הבין-לאומי נתקלים בשיבושים מסתוריים במערכת הניווט במטוס.
הבוקר פורסם בגלי צה"ל כי גורמים בכירים מעריכים שרוסיה היא זו שעומדת מאחורי השיבושים המסוכנים בשטח נמל התעופה. עוד דווח כי גורמים ישראלים נמצאים כעת ברוסיה על מנת לדון עם בכירים מקומיים.