החזון דימיוני – תושב תל אביב יוצא מהבית, ניגש לתחנה הקרובה, מזמין באפליקציה קרונית מרחפת בת שניים או ארבעה מושבים ומרחף במהירות של יותר מ-100 קמ"ש ישירות אל תחנת היעד. אלפי קרוניות קלות משקל שואטות בשמי תל אביב לאורך 20 ק"מ של מסילות תלויות על עמודים הפועלות בטכנולוגיה חדשנית ומוגנת בפטנט של ריחוף מגנטי.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בשנת 2013 דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג כי העתיד, בדמות מערכת הסעת ההמונים החדשנית SkyTran, ממש מעבר לפינה כאן בתל אביב שלנו. הם אף ציטטו את ראש העיר רון חולדאי אומר כי תל אביב שוקלת להיות החלוצה העולמית. שנתיים אחר כך כבר התפרסם ב-CNN לוח הזמנים - הדגמה בגודל מלא לאורך 400 מטרים במפעל התעשייה האווירית בלוד עד לסוף 2015. 20 ק"מ של מסילה בתל אביב יפו עד שנת 2018, אם כמובן יתקבלו האישורים.
השנים חלפו, הקו האדום של הרכבת הקלה עדיין נחפר - והקרוניות המרחפות, ראיתם אותן? מבחינת העירייה זה היה ונשאר חזון שהיא לא הייתה מעורבת בו מלכתחילה. בעייריה הפנו אותנו לחברה הישראלית שמאחורי הרעיון, SkyTran, ולתעשייה האווירית ששותפה בפיתוחו.
מחפשים את הרכבת
בתעשייה האווירית אמרו כי הם משקיעים בטכנולוגיה, אבל לא קשורים לתוכניות העירוניות. אז פנינו לאנשים שמאחורי הרעיון שהלהיב את העולם. "עבודה עם ערים שונות יכולה להיות גם פוליטית", ניסה להסביר תומאס קוראן, מנכ"ל החברה בישראל ושותף מייסד לחדשות Online. "כרגע אנחנו לא מדברים עם תל אביב. בתקופה ההיא אני עוד לא הייתי בחברה ועוד לא הייתה לנו את הטכנולוגיה".
בפועל, דגם המערכת בגודל מלא על שלל תפקודיו שמוצב במפעל הושלם רק בשנה שעברה. מערכת ההדגמה הצטמקה מ-400 המטרים של התוכנית שהוצגה ל-200 מטר בפועל והמהירות שהציגו הקרוניות במשקל של כ-750 ק"ג עמדה רק על 70 קמ"ש.
ועדיין, למערכת יתרונות בולטים: עלות מוערכת של 500 מיליון דולר ל-20 ק"מ, לעומת כמה מיליארדים ברכבת קלה, טביעת רגל קטנה ברוחב כ-2 מטר בלבד המאפשרת להקימה כמעט בכל רחוב וגמישות שמאפשרת לקרוניות לנוע בשיפועים וזוויות חדות ולהתאים את המערכת לעיר המשתנה עם הזמן.
אז בתל אביב לא יתעופפו קרוניות, אבל החברה ממש לא אמרה נואש על מימוש החלום העתידני בישראל ופועלת כיום בשיתוף ערים אחרות במטרה להקים פיילוט בתחומן. בעיריית נתניה מאשרים כי הם מקדמים פיילוט לקו שיחבר את תחנת הרכבת ספיר עם שכונת קריית נורדאו בנסיעה של פחות מדקה. הוקצה לכך תקציב של מיליון ש"ח ממשרד התחבורה ו-3 מיליון ש"ח משרד האנרגיה. התוכנית מחכה לאישור התב"ע (תוכנית בניין עיר) בוועדה המחוזית.
לרחף לנמל התעופה
גם בעיריית הרצליה בוחנים בימים אלו אפשרות להקמת פיילוט, אבל כרגע אלה דיבורים ראשוניים בלבד. אולם היעד הראשון, אם אכן יוקם הפיילוט, יהיה ככל הנראה בעיר הכי דרומית. "אילת היא המקום ההגיוני ביותר להתחיל, כי יש שם צורך אמיתי לפתור בעיה", מסביר קוראן. "לאחר השלמת פיילוט ראשון בעיר אנחנו מקווים להקים קו ראשון שיחבר את מרכז העיר לנמל התעופה רמון בריחוף של 7 דקות בלבד".
בעיריית אילת אומרים כי הם רואים בפרויקט ה-skytran פתרון תחבורתי מצויין. מבחינתם זה פתרון נוח להסעת המונים מנמל התעופה לעיר ולאזורי התיירות – וחזרה.
כנראה שהעיריות וגם החברה למדו את הלקח מהכותרות על תל אביב, והיום כבר אף אחד לא מתחייב על לוח זמנים. קוראן מצידו לא מחכה לאף אחד, אף לא לתקצוב ממשלתי, ומתכוון להתחיל בימים אלו לגייס מימון ממקורות פרטיים.
"זו מערכת תחבורה שתממן את עצמה כמו כביש 6", מצהיר קוראן בביטחון. "אין לי ספק שזו מערכת ההסעה היעילה ביותר כיום להסעת המונים במהירות מנקודה לנקודה".