הרחוב נחסם, בעלי העסקים והתושבים זועמים: כשהתושבים ובעלי העסקים בשדרות ירושלים ביפו התעוררו שלשום (ראשון) לשבוע חדש, מימדי המחדל התבררו מיד. בסוף השבוע האחרון השדרות נחסמו כחלק מהעבודות להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה - מה שגרם לבלבול ולבלגן גדול בקרב בעלי העסקים הרבים לאורך הרחוב.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בעיריית תל אביב הפיצו בשבוע שעבר רשימת הקלות לעסקים שהיו אמורות להיכנס לתוקף בחודשים האחרונים, בהן למשל הוצאת סחורה למדרכה והצבת שלטים על גדרות אתרי העבודה ובצמתים - שיפנו לבתי העסקים ברחוב שנחסם. אלא שבפועל, בשטח הסתובבו פקחי העירייה שחילקו להם דוחות.
במשך כשלושה שבועות (מ-5 במאי ועד היום) חילקה העירייה 115 דוחות - מתוכם 65 דוחות חנייה, 28 דוחות לרוכבי אופניים, 21 דוחות תברואה ושני דוחות על הפרעה של ציוד במדרכה. בעירייה הדגישו כי כל הדוחות ניתנו בהתאם לחוק ותוך התחשבות בתושבים, וציינו כי מדובר בנתון נמוך יחסית.
"עושים לנו וידוא הריגה", אומר מחמוד סעידי, בעל חנות הטלפונים "אס פון". לפני פחות משבועיים הוא קיבל דרישת תשלום של 800 שקלים מעיריית תל אביב. העילה - אי תשלום אגרת שילוט על שני שלטים קטנים בעסק. "זה אבסורד", הוסיף, "על מה נשלם שילוט? אין אף אחד להראות לו את השילוט הזה".
וסעידי לא לבד. בעלי עסקים ואזרחים רבים דיווחו בימים האחרונים כי בניגוד להבטחה להקלות, הם קיבלו דוחות ודרישות תשלום מהעירייה. סועז ירין, בעל פיצוחי בועז, נדרש לשלם לעירייה יותר מ-1000 שקלים על מדבקה בחזית העסק וגם ארנונה מראש לשנה על סך כ-12 אלף שקלים. "אני לא יודע מה יהיה פה בעתיד, אבל את הכסף הם כבר לקחו, לא מעניין אותם. אני פה עשרים ומשהו שנה, זו פעם ראשונה שלוקחים כסף מראש לארנונה, ודווקא במקרה הזה".
מוחמד סייד אחמד, בעל "שוק הכיכר", סחב הבוקר יחד עם עובד שלו לאורך דקות ארוכות ירקות ומאפים מהעסק שלו לרכב שחנה בעברו השני של הצומת. את הדרך הזו עליו לעשות לפחות עשר עד חמש עשרה פעמים ביום. "אני משרת את כל הגנים ביפו, גנים של העירייה, בסופו של דבר אנחנו משרתים את מדינת ישראל אבל הם לא מתחשבים בנו", הוא מספר.
יגאל קנדיוטי ממעדניית "מחסן גבינות" תיעד לקוח מבוגר שנעזר במקל הליכה בעודו מנסה לחצות את הגדרות הגבוהות. "בן אדם אולי בן 80 חוצה את הכביש, אין לו לאן ללכת", מתאר קנדיוטי. "בן אדם עם מקל הולך לצד אחד, הולך לצד שני, לא יודע מאיפה לחצות וצועק לי".
מנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) נמסר בתגובה: "לקראת העבודות תואמו מראש נקודות פריקה וטעינה לכל העסקים. צוות קשרי הקהילה של נת"ע נמצא בקשר עם כל בעלי העסקים ודואג לסיוע בהובלת הסחורה במידת הצורך. לכל דיירי שדרות ירושלים 94 הוסדרה גישה לחניות הפרטיות".
ממשטרת ישראל נמסר:
ממשטרת ישראל נמסר: "בכל מקום שבו מתבצעות עבודות תשתית כדוגמת העבודות של הרכבת הקלה ביפו, מציבה המשטרה שוטרים וכוחות לאורך תוואי שטח הציר על מנת לאבטח את ציבור משתמשי הדרך ולבצע הכוונות תנועה בהתאם על פי הצורך ומורכבות העבודות במקום. שוטרי יס"מ הינם חלק משוטרי השטח של משטרת ישראל והצבתם מתבצעת בכל מקום שנדרש בהתאם להערכת המצב, זאת למשימות שיטור רבות ומגוונות – בדומה לכל שוטר אחר".
מעיריית תל אביב נמסר: "לסוחרים בשדרות ירושלים אושרו הקלות בנושאי הוצאת סחורה למדרכה בכפוף לנוהל מסודר, הצבת שילוט על גדרות אתרי העבודה ובצמתים, הפיכת מפרץ פריקה וטעינה בשעות מסוימות לשימוש קצר טווח לאיסוף קניות ואוכל של לקוחות, הוצאת פרגוד בקיץ לבעלי היתר בעונת החורף ללא חיוב נוסף וסיוע בפרסום וחשיפה במערכת הדיוור העירונית. בנוסף, העירייה מקווה שתימצא הדרך לסייע באמצעות קרן סיוע משותפת למדינה ולעירייה, במתכונת דומה לזו הקיימת באזורי העבודות של התחנות התת קרקעיות לאורך הקו האדום בעיר".