התנגשו בכם מאחור? אתם לא לבד: תאונות דרכים המכונות "תאונות חזית-אחור", בהן רכב פוגע ברכב אחר מאחור - הן מהנפוצות בישראל וגובות מחיר יקר של חיי אדם. בישראל רבות גם התאונות מסוג זה המתרחשות בין רכב פרטי לרכב דו גלגלי - מה שמוביל למוות ולפציעות קשות של רוכבי אופנועים ואופניים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו  

במספר תיעודים של תאונות כאלו מהשבועיים האחרונים, נראים נהגי רכבים פרטיים מתנגשים בעוצמה מאחור ברוכבי אופנוע - זאת בשעה שהאחרונים עצרו לפני מעברי חצייה על מנת לתת זכות קדימה להולכי רגל שביקשו לחצות את הכביש. באחד הסרטונים נראה קובי מבני ברק כשהוא רכוב על האופנוע שלו בדרך בן גוריון ברמת גן, לפני כשבועיים. ברגע אחד, הגיח מאחוריו רכב שהתנגש בו בעוצמה - והעיף אותו אל הכביש.

"עצרתי לפני מעבר החצייה ואני תמיד מסתכל במראה שאין רכב שצמוד אליי כדי למנוע מצבים כאלה", הוא מספר בשיחה עם החדשות online. "ראיתי שהרכב שהיה מאחוריי כן במרחק מתאים לעצירה - ופתאום הוא נכנס בי. הייתי בהלם, זה לא משהו שאתה מתכונן אליו, מצאתי את עצמי על הכביש ולא ידעתי מה לעשות".

"אנשים ישר באו לעזור והזעיקו עזרה", שיחזר קובי. "נחבלתי בגב, ברגליים ובידיים. הגוף שלי התקפל אחורנית. אתה לא יודע מה קורה איתך, אם שברת משהו, אז אתה מפחד לעשות כל תנועה שהיא". לדבריו, הנהג שפגע בו ניגש אליו - ובמקום להציע עזרה, הפציר בו לקום: "הוא אמר לי 'הכל בסדר, אל תעשה הצגות'. הייתי המום. אנשים עזרו לי להחליף איתו פרטים, כדי שלפחות אדע מי פגע בי". כתוצאה מהתאונה, קובי אמנם נפצע קל - אך סובל גם כיום מכאבים עזים.

2,500 רוכבי דו-גלגלי נפגעים בתאונות מדי שנה

על פי נתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס, בעשר השנים האחרונות (2008-2017) נפגעו בתאונות דרכים 25,267 רוכבי דו גלגלי, כ-2,500 רוכבים פצועים בממוצע בכל שנה. מבין הרוכבים שנפגעו בעשור האחרון, 457 רוכבים נהרגו ו- 3,734 נפצעו באורח קשה.

כל תאונת חזית-אחור בעיר עולה בממוצע 72 אלף שקלים למשק הישראלי וכל תאונת חזית אחור בכביש בינעירוני נאמדת ב-121 אלף שקלים בממוצע. בסך הכל, תאונות חזית-אחור עולות למשק הישראלי בכל שנה כשני מיליארד שקלים בממוצע.

עצר להולך רגל - וספג פגיעה מאחור (צילום: משטרת ישראל)
עצר להולך רגל - וספג פגיעה מאחור | צילום: משטרת ישראל



"תאונות חזית-אחור לא רק גובות מחיר גבוה בחיי אדם, אלא גם עולות למדינה כסף רב בכל שנה", מוסר מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה. "מדובר בתאונות שהטכנולוגיה היום מאפשרת לצמצם באופן משמעותי על ידי שימוש במערכות שמתריעות מפני אי שמירת מרחק ובעיקר מערכות בלימה אוטונומיות שמפצות על טעויות הנהג ולמעשה מונעות את ההתנגשות בכלי הרכב שמלפנים".

לדבריו, "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לעודד יותר ויותר אזרחים להתקין את מערכות הבטיחות הללו כדי לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה. הגיע הזמן להפסיק להאשים רק את הנהג הישראלי, לקחת אחריות ולחייב שימוש במערכות בטיחות שיצילו את חיי הנהג גם אם הוא טעה. זה יחסוך חיי אדם רבים וגם כסף רב למשק הישראלי".