לשכת שר הביטחון הגיבה לפסילת מינויו של יאיר שמיר לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית, בעקבות תחקיר חדשות 2, וטענה כי מדובר במועמד הראוי ביותר. "אנו סבורים כי החלטת הועדה למינוי בכירים היא החלטה תמוהה ומוטעית", נמסר מלשכת ליברמן. "מכיוון שלא קיבלנו עדיין את נימוקי הועדה אנו נמתין לראותם ולאחר שנלמד אותם נחליט באילו צעדים לנקוט".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
"שמיר הינו טייס חיל האוויר לשעבר וכיהן במשך שתי כהונות כיו"ר התעשייה האווירית בהצלחה רבה, תרם וקידם את החברה", הוסיפו בלשכת שר הביטחון. "בנוסף לכך שמיר גם כיהן בתפקידים ביטחוניים וכלכליים בכירים ביותר בממשלה ובמשק, ביניהם שר החקלאות ופיתוח הכפר, מנכ"ל וסגן נשיא חברת סאיטקס, מנכ"ל חברת עלית, יו״ר דירקטוריון חברת אל-על ועוד..."
הוועדה למינויים בכירים בשירות המדינה פסלה מוקדם יותר היום את מינויו של השר לשעבר לכהונת יושב ראש התעשייה האווירית. ההחלטה התקבלה על רקע תחקיר חדשות 2 מינואר האחרון, שחשף שורת ניגודי עניינים בין תפקידיו הציבוריים של שמיר ובין חברה פרטית בבעלותו.
בעקבות התחקיר, פנתה הוועדה בדרישה לשורת הבהרות משמיר, אולם התשובות שמסר לא סיפקו את חברי הוועדה בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור. שמיר היה מועמדו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, וכעת יידרש השר למצוא מועמד חדש לתפקיד.
השקעות בקרן הפרטית - ועסקאות מתגמלות עם המדינה
בעת שכיהן שמיר כיו"ר התעשייה האווירית בשנת 2005, אימפריית "דסו" הצרפתית ביצעה השקעה של מיליונים בקרן "קטליסט" של שמיר כשבמקביל מתבצעות עסקאות של מכירת מל"טים, חברה משותפת ומיזמים בינלאומיים משותפים לחברה הצרפתית ולתעשייה האווירית. שמיר לא דיווח על הקשר בינו לבין החברה לדירקטוריון בזמן אמת, וגם כשחידש את טופס ניגוד העניינים שלו בשנת 2008 נמנע מלדווח על כך.
גם כשכיהן כיושב ראש נת"ע מצא עצמו שמיר בסיטואציה דומה: נת"ע הינה הגוף שאחראי לפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. כשקיימה החברה מכרז לבחירת ספק הקרונות של הרכבת הקלה - עיסקה בשווי יותר ממיליארד שקלים - חברה ממשלתית סינית בשם CNR הגישה את ההצעה הזולה ביותר, אולם המכרז עורר סימני שאלה משמעותיים ברשויות באשר לתקינותו וההכרזה על הסינים כזוכים עוכבה. לקרן קטליסט יש שיתוף פעולה ענק של 200 מיליון דולר עם חברה בשם "צ'יינה אברברייט" בשליטת ממשלת סין, ומרגע מינויו לתפקיד שמיר פעל לקידום ההכרזה - ואכן, בסתיו האחרון שוחררה ההודעה על כך.
בתגובה לתחקיר השיב בזמנו שמיר כי "חלק מהשאלות מוכרות לי; אלו היו שאלות שנשאלתי באופן דיסקרטי במהלך תהליכי המינוי לדירקטור לתעשייה האווירית, עליהן השבתי באופן מלא, וצר לי להיווכח שהשאלות ממוחזרות באמצעותכם. מהשאלות ומניסוחן עולה בבירור שמדובר באסופה של חצאי אמיתות ובדיות נטולות בסיס עובדתי כלשהו, ואפילו שקרים. צר לי שאתם משמשים ככלי לסיכול מינויי ליושב ראש התעשייה האווירית, תפקיד שהוצע לי על ידי שר הביטחון ושיש בכוונתי לבצעו בהתנדבות, ומבלי שום תמורה כלכלית כשם שאני נוהג כיושב ראש חברת נתיבי תחבורה עירוניים וכשם שנהגתי בתפקידי כיושב ראש נתיבי ישראל".
מהתעשייה האווירית נמסר אז כי "הקשר עם דסו נבדק לפני כמה שנים על ידי מבקר הפנים של החברה שלא מצא ניגוד עניינים". כאמור, היום נודע כי בוטל מינויו של שמיר לתפקיד יושב ראש התעשייה האווירית.