10 שבועות לאחר תחילת שביתת הבוחנים, גיבש שר התחבורה ישראל כץ תכנית חדשה לביצוע מבחני נהיגה מעשיים באמצעות המנהלים המקצועיים של בתי הספר לנהיגה לתקופת ביניים של כ-6 חודשים, זאת עד לתחילת הרפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים, שתחל לפעול ב-1 בינואר 2017.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
התכנית, שתצא לדרך בקרוב, נועדה לצמצם את הפיגורים הגדולים שנוצרו במבחני הנהיגה המעשיים, במהלך השביתה ולפניה. לדברי כץ, היא תיתן פתרון לאלפי תלמידי הנהיגה הממתינים לטסטים במשך חודשים ארוכים. התכנית טעונה אישור משרד המשפטים.
על פי תכניתו של השר כץ, יתאפשר לתלמידי נהיגה שהשלימו את מכסת שיעורי החובה הנדרשת (28 שיעורים), לבצע מבחן נהיגה מעשי אצל אחד מהמנהלים המקצועיים של בתי הספר לנהיגה. מדובר במנהלים מקצועיים שקיבלו הסמכה המוכרת על ידי משרד התחבורה.
התכנית, המאמצת באופן חלקי את המודל האמריקני של נסיעה בליווי מבוגר, קובעת כי תלמיד נהיגה שיעבור את מבחן הנהיגה המעשי אצל המנהל המקצועי של בית הספר לנהיגה, יקבל רישיון נהיגה זמני לתקופה של 6 חודשים. במהלך תקופה זאת הוא יחויב לנהוג עם מלווה ויחולו עליו כל ההגבלות החלות על "נהג חדש".
בתום תקופת הליווי המוקדמת, יידרש התלמיד לבצע מבחן נהיגה רשמי. תלמיד שיעבור בהצלחה את המבחן המעשי הרשמי של רשות הרישוי, יקבל רישיון נהיגה קבוע למשך שנתיים עד להשלמת התקופה של "נהג החדש".
השר כץ ציין כי לתקופת הליווי יש השפעה חיובית ביותר על התנהגותו של הנהג. מהנתונים עולה כי צעירים שנהגו ללא מלווה היו מעורבים בתאונות דרכים באחוזים גבוהים בהרבה מצעירים שעברו את תקופת הליווי.
ברנרד גרוסמן, יו"ר ועד בוחני הנהיגה הארצי אמר כי בוועד ובהסתדרות בוחנים את התכנית של כץ מבחינה משפטית. "הם צריכים לקבל אישור ממשרד המשפטים, שנית כל החומר הועבר לידיעת המחלקה המשפטית בהסתדרות בודקים את המשמעויות אם זה ניתן לא ניתן ואחרי שיגיעו למסקנות נפעל בהתאם", אמר גרוסמן.
"אם הוא (כץ) יכול לעשות מבחינת החוק את מה שהוא רוצה לעשות, להפעיל מנהלים מקצועיים, אז בעצם השביתה איבדה מכוחה", הוסיף גרוסמן. "אנחנו מכבדי חוק אין לנו דרך אחרת. אני מאמין שהחוק לא מאפשר דבר כזה כי אז ניתן לעשות את זה בכל שביתה ושביתה ואז זאת שעת מבחן להסתדרות".
יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אליאב בטיטו, בירך על החלטת שר התחבורה. "בשעה טובה קיבל כץ את המלצתנו והחליט ליישם את הפתרון אשר הצענו לו", אמר בטיטו. "אמנם הדבר דרש מאמצים כבירים אך אנו מברכים על המוגמר ומקווים כי על ידי צעד זה, יינתן מענה זמני לבני הנוער על מנת שלא ייפלו קורבן פעם נוספת במלחמות האגו בין שר התחבורה לבוחנים".
בשבוע שעבר החריפו מורי הנהיגה את המאבק במחאה על הפגיעה של הטסטרים בפרנסתם. מספר מורים ובראשם ניר שפר, מורה נהיגה בנהריה, פתחו בשביתת רעב. המורים העידו כי היקף עבודתם ירד בכ-80% ואין אף אחד שדואג להבטחת הכנסתם.