האכיפה נגד רוכבי האופניים החלה: שוטרים התייצבו היום (ראשון) בצירים מרכזיים ברחבי תל אביב יפו והחלו בחלוקת דוחות לרוכבי אופניים שעברו על החוק. השוטרים התמקדו בעיקר ברוכבים שביצעו עבירות מובהקות כמו חציית מעבר חצייה באדום, והסתפקו לרוב בדוחות אזהרה בלבד. את הרוכבים הזועמים זה לא ממש הרגיע.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
"זה אמצעי נוסף של העירייה למצוץ כסף מהאזרחים ותו לא", מחה רוכב שנקנס במאה שקלים. "במקום לטפל בקשישים, נטפלים אלינו". רוכב נוסף שחלף במקום כינה את האכיפה חד-צדדית. "אם רוצים לעשות סדר, שידאגו שמכוניות לא יחסמו את שבילי האופניים, שלא יציבו בהם פחים, ושיקנסו גם את הולכי הרגל שהולכים על השבילים שלנו", אמר.
רוכבים וגם הולכי רגל שראו את חלוקת הדוחות ניגשו לשוטרים והציגו להם שאלות לגבי האכיפה המוגברת, כיצד בדיוק מותר לרכוב ואילו עבירות יגררו קנסות בעתיד.
בשבועות האחרונים התכוננו במשטרה ובעיריית תל אביב לתגובות הקשות הצפויות עם תחילת האכיפה ויצאו בקמפיין הסברה בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שכלל שילוט חוצות, סרטון הסברה והטבעה של גרפיטי ירוק על המדרכות.
בין העונשים שבסמכות השוטריםם להטיל: קנס, הוצאת אוויר מהאופניים והחרמת סוללה (לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק). בשלב הראשון, פקחי עיריית תל אביב ייצמדו לשוטרים על מנת ללמוד את נושא האכיפה.
הרוכבים זועמים - והפקחים מודאגים
שלשום התכנסו כ-150 רוכבי אופניים בכיכר רבין בתל אביב כדי למחות על חלוקת הקנסות על נסיעה על המדרכות. הרוכבים התאספו בכיכר כשהם נושאים שלטים עם סיסמאות כגון "העם דורש שבילים למדוושים", ויצאו לרכיבה מחאתית בכבישי העיר. "נרכב ביחד על הכביש כגוש אחד, נעשה מלא רעש ונפגין נוכחות בצירים מרכזיים בתל אביב שחסרים בהם שבילי אופניים", הוסבר בעמוד האירוע בפייסבוק. "נראה לעירייה ולנהגים כמה אנחנו צריכים מרחב רכיבה בטוח משלנו".
אך לא רק רוכבי האופניים זועמים: גם פקחים רבים ברשויות ברחבי הארץ חוששים ממשימת האכיפה שתתגלגל לפתחם, מבלי שיוענקו להם הסמכויות המשפטיות המתאימות לכך. חרף ההתלוות של פקחי תל אביב לשוטרים, פקחים בשאר חלקי הארץ עומדים על דעתם כי הם לא נהנים מהגיבוי המשפטי הדרוש בכדי לעמוד במשימות מסוג זה ולא מליווי משטרתי.
"חשיבות רבה להבטחת בטיחות הולכי הרגל"
"בשנים האחרונות אנו פועלים ומשקיעים רבות בעידוד הרכיבה על אופניים בעיר כאמצעי חלופי לשימוש ברכב הפרטי במיוחד לנוכח העדר פתרונות מספקים של תחבורה ציבורית", אמר ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. "הצלחתנו במימוש החזון לוותה במציאות חדשה ותופעות בלתי נסבלות כמו נסיעה פרועה של אופניים חשמליים המסכנים את הולכי הרגל".
"ישנה חשיבות רבה לטפל ולהבטיח את בטיחותם של הולכי הרגל במדרכות", הוסיף חולדאי. "מעבר להשקעה האדירה בתשתית שבילים המופרדת לרוכבי האופניים אנו משקיעים מאמץ רב להסדרת הנושא בחקיקה ומקווים שבקרוב אף יתאפשר לפקחים העירוניים לבצע אכיפה יעילה בנושא".
"פעילות המשטרה יחד עם העירייה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בתחום אכיפת נסיעה חוקית ובטוחה באופנים חשמליים נועדה בראש ובראשונה להגן על שלום הציבור וחיי אדם, למנוע פגיעה בגוף בנפש וברכוש ולתת שרות איכותי לכלל משתמשי הדרך", אמר מפקד מחוז תל-אביב במשטרת ישראל, ניצב צ׳יקו אדרי.
"הולכי רגל מהווים כ-30% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים", ציינה גלי וולנר, מנהלת אזור תל אביב והסביבה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "לצד זאת, על רקע השימוש ההולך וגובר באופניים חשמליים, ניתן להצביע בשנים האחרונות על התרחבותן של תאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים והולכי רגל גם יחד. אני סבורה כי באמצעות שילוב מאמצים ניתן לצמצם תאונות אלו".
לפניות לכתב: AzriA@Ch2news.tv