בשבוע שעבר הגיעה ברוריה לתחנת הרכבת חוף הכרמל כשהיא מלווה בבעלה יורם, לקראת נסיעה למרכז השיקום בתל השומר - אלא שמה שאמור היה להיות נסיעה שגרתית עבור ברוריה, נכה תושבת הצפון שנזקקת לטיפול רפואי, הפך למסלול מכשולים של ממש. כשעלתה לרכבת גילתה שהקרון הנגיש לנכים הפך לבית כנסת מאולתר.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו וזכה עד כה למאות שיתופים סיפר הבעל יורם כי הצרות של הזוג החלו כבר עם ההגעה לתחנה, לאחר שמונית חסמה את חניית הנכים היחידה שנותרה פנויה ומונית אחרת חסמה את העלייה מהכביש למדרכה. "היו אלה רק סימני האזהרה ממה שמצפה באותו בוקר ברכבת", כתב יורם.
עם הגעתם לתחנה קידם את פניהם מנהל התחנה, שסייע להם לעלות לקרון הנגיש לנכים. כשפנתה ברוריה, המסתייעת בהליכון, לרדת בשיפוע המוביל למושבים במפלס התחתון של הרכבת, גילתה כי המעבר חסום על ידי קבוצת גברים שהתפללו במקום. "הרכבת החלה לנוע - סכנת נפשות לנכה שעלול לאבד שיווי משקל", כתב יורם.
"אף אחד לא עשה דבר"
בלית ברירה פנו בני הזוג לאחד ממקומות הישיבה סמוך לכניסה, שהיו תפוסים על ידי גבר ואישה. האישה אומנם מיהרה לפנות את מקומה, אך מכיוון שלבעל המלווה לא נמצא מקום ישיבה ומכיוון שההליכון חסם את המעבר, המשיכו בני הזוג לנסות למצוא מקום פנוי באזור המיועד לכך.
"בכל פעם שניסיתי להעביר אותה למקום הנגיש לא הצלחתי כי הייתה תפילה", שחזר הבעל. "גם לאחר סיום התפילה לא ניתן היה לעבור מכיוון שהרב נשא דרשה". סמוך לתחנת נתניה עלה לרכבת פקח שאמר לבני הזוג כי התפילה החוסמת את הקרון הנגיש לנכים היא תופעה שמתרחשת על בסיס יומיומי ומוכרת גם מקווים אחרים.
"חלק מהמתפללים אולי דבקים בתפילתם, אבל היו כאלה שבדקו טלפונים, ששמעו את הוויכוחים, ראו את הבעיה - ואף אחד מהם לא אמר דבר או עשה משהו לשנות את המציאות ולאפשר לגברת שלי לעבור למשטח הנכים", הוסיף. "רק לאחר זמן ארוך הפקח שאל אותנו אם אנחנו מעוניינים לעבור לאזור הנגיש, אך לא יכולנו לזוז מכיוון שהרכבת הייתה בנסיעה ותזוזה במהלך הנסיעה מסוכנת לברוריה".
"זה מצב בלתי אפשרי שאני כנכה צריכה לבקש שיאפשרו לי לשבת", אומרת ברוריה. "הם פלשו לאזור שמיועד עבורי. הפקח אמר שזו תופעה ושהם לא מצליחים להתמודד איתה". הבעל יורם הדגיש: "אומנם אשתי נכה, אבל יש כבוד גם לעניין הדתי. אנחנו מבית מסורתי ומבינים את החשיבות של התפילה. אם בהנהלת הרכבת רוצים להקצות קרון בית כנסת אז שיוסיפו קרון כזה, אבל לא על חשבון מרחב שיועד לצרכים אחרים".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל משקיעה תשומת לב רבה מאד לנגישות בעלי מוגבלויות. בכלל זה הרכבת מאיישת מוקד טלפוני ייעודי לתיאום נסיעות בעלי המוגבלויות והצמדת דייל לסיוע להם מרגע הגעתם לתחנת הרכבת, ירידה לרציפים, עליה למקום הייעודי, וכך גם בירידה בתחנת היעד.
"ממכתבי התודה וההוקרה הרבים שאנו מקבלים מבעלי מוגבלויות אנו שואבים עידוד ושאר רוח וממשיכים להעניק לכלל הנוסעים, ובכלל זה בעלי מוגבלויות את השרות המיטבי. במקרה דנן הדייל סייע לנוסעת להתיישב במקום ייעודי לבעלי מוגבלויות שאינו בקרון התחתון. מנהל הנסיעה ברכבת שאל את הנוסעת האם ברצונה בכל זאת לשבת בקרון התחתון, הגם שהתפללו בו באותה עת מספר אנשים באופן ספונטני - ונענה כי הכל בסדר ואין צורך. רכבת ישראל תמשיך ותעשה כל מאמץ למתן שרות מיטבי לכלל הנוסעים".