המשטרה גיבשה שורה של המלצות שאותן הגישה למשרד התחבורה לפיהן יש לשנות את התקנות הקיימות ולחייב רוכבי אופניים חשמליים ברישיון נהיגה. המהלך מגיע לאחר שורה של תאונות קשות ומאבק ציבורי נרחב נגד הרכיבה הפרועה, אך מבדיקת חדשות 2 Online נראה כי דווקא בעלי החנויות שמוכרים את אותם אופניים פחות מתרגשים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בעלי החנויות לא הביעו כלל דאגה למקור פרנסתם, מרביתם העריכו כי יעבור זמן רב עד שיאושר חוק בנושא וגם טענו כי ספק אם ניתן כלל לאכוף אותו. "כל הזמן מדברים על זה", סיפר אחד המוכרים. "כבר 7 שנים מדברים על זה, עכשיו שמעתי שהמשטרה ממליצה. אבל מי יאכוף את זה? הבנים של השוטרים עצמם רוכבים על זה".
המוכר הנמרץ התייחס גם לבטיחות הלקויה שבאופניים החשמליים, שרוכביו, מרביתם נערים, היו מעורבים במאות תאונות בשנה החולפת. "מסוכן? הכל מסוכן, תלוי איך מחנכים את הילדים, הילד שלי לא משתולל, מי שיודע מה זה אופניים חשמליים הוא נזהר, זה מסוכן להשתולל", נטען בחנות.
בחנות נוספת מעריך המוכר כי החוק עלול להיתקע בסבך הבירוקרטיה. "מי יודע מתי זה יקרה? חודש חודשיים, שנה שנתיים, אתה לא מכיר את המדינה שלך? הכל ממשיך כרגיל, עד שיהיה חוק ואז ילכו לפי החוק", הוא אומר. בניגוד לעמיתיו, לטענתו ישמח לחזור לימים של האופניים הרגילים, ללא מנוע. "הלוואי שיעצרו את החרא הזה ויחזרו לאופניים. מצדי שיחרימו את הדבר הזה, אבל זה העתיד, זה ירוק, זה לא פולט גזים. זה מסוכן כי קונים לילדים בגיל 9, ההורים דפוקים".
במקום נוסף ניסו לשכנע אותנו לקנות מהר אופניים לפני שהחוק יעבור. "עכשיו מותר מגיל 14. עוד מעט ייכנס חוק שמותר רק מגיל 16, אז תקנה עכשיו", אומר המוכר, "בסוף לא יצטרכו לעשות כאן כלום. החוק לא ייצא, יש כאן אנשים שלא יודעים לקרוא, מה אתה רוצה שהם ילמדו תיאוריה?". מוכר נוסף הדגיש כי אינו מאשר לבנו לנסוע על הכלי המסוכן: "הוא רוכב על אופנייים רגילים, זה פחות מסוכן. איפה שאני יכול לישון טוב, אני ישן טוב".
בעלי החנויות טוענים כי הבעיה האמיתית נעוצה במנועים הפירטיים והתוספות שהופכות את האופניים לכלי רכב מסוכן במיוחד. "הבעיה הגדולה היא אנשים שלוקחים את המנוע ומחליפים ל-45 וולט, מחליפים מנועים וטסים עם זה 60-70 קמ"ש", הסביר אחד מהם.
יובל גינסברג, יבואן של אופניים חשמליים, shikko מביע מעט יותר חשש ואומר כי מדובר בגזר דין מוות לענף: "בגיל 16 כבר חלק ניכר מהצעירים יעברו לאופנוע, שגם הוא מסוכן ואף גובה קורבנות רבים יותר. יש לבחון את התרומה הרבה שהאופניים החשמליים הכניסו לחברה, כלי תחבורה ירוק וזול שהוריד 150 אלף כלי רכב מהכביש. ישנן תקנות ברורות וטובות שהוציא משרד התחבורה, מגיל 14 בשבילי אופניים ובגיל 16 על הכביש, ברגע שיעבירו את האכיפה לשלטון המקומי, הכל יסתדר. בסופו של דבר הכל טמון בחינוך ההורים".
לפניות לכתב: Azria@ch2news.tv