כביש 90 הוא אחד מהכבישים המסוכנים בישראל. בשנה שעברה נהרגו בו 19 בני אדם וחמישה רק בחודשיים האחרונים. לאחר שנים ארוכות של תאונות קטלניות והצהרות, הערב (ראשון) נחשפה במהדורה המרכזית התוכנית השאפתנית של משרד התחבורה לשדרוג והרחבת כביש הדמים, שעלותה הכוללת כ-14 מיליארד שקלים.
כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות
לפני כשלושה חודשים שר התחבורה ישראל כ"ץ הורה לאנשי משרדו לגבש תוכנית לאומית אסטרטגית לשדרוג כביש 90 מאילת ועד אצבע הגליל, זאת לאחר רצף של תאונות קטלניות. במשרד סיימו כעת את העבודה על התוכנית, אותה חילקו לשלושה שלבים.
בשלב הראשון והמיידי, לכל אורך הכביש יורחבו השוליים, תתווסף הפרדה רכה, מעין פס האטה, בין הנתיבים ויותקנו עמודי תאורה ותמרורים. עלות שלב זה נאמדת בכ-888 מיליון שקלים. בנוסף, בכבישים הסובבים את כביש 90 יורחבו השוליים ויותקנו הפרדות בעלות של יותר ממיליארד שקלים.
בטווח הבינוני תוקם הפרדה קשיחה בין הנתיבים לאורך הכביש בחלקים שבהם העקיפה אסורה. העלות הכוללת של השלב השני היא קצת יותר משלושה מיליארד שקלים.
בטווח הארוך, הכביש יורחב לשני מסלולים לכל אורכו, מאצבע הגליל בצפון ועד אילת בדרום. עלות השלב השלישי היא כמעט 10 מיליארד שקלים.
כעת התוכנית תעבור ממשרד התחבורה לאישור הממשלה וראש הממשלה בנימין נתניהו. רק לאחר אישורו יתחיל הקרב האמיתי והוא למצוא את המקורות התקציביים לתוכנית ולקבל את אישור משרד האוצר.
"המטרה היא קודם כול להפוך את הכביש לבטוח", אמר השר כ"ץ. "הדבר השני, להפוך אותו לכביש מהיר, כביש מחבר, שיאפשר כמובן לפרוש את ההתיישבות במדינת ישראל במקומות יותר רחוקים מאשר היא קיימת היום".