מה עובר על הרכבת? אין מי שלא שמע על התקלות הלא נגמרות בקו החדש לירושלים, מאות אלפים חוו על בשרם את האיחורים והעומסים בקווים אחרים - ועל כל אלה נוספה עכשיו המגפה המסתורית שתוקפת את נהגי הקטר. אבל למה זה קורה?
כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות
"פי שלוש יותר רכבות בוטלו ב-2018 לעומת 2016", טען מעוז ינון, מפעיל עמוד הפייסבוק "בארכבת". "פי שניים רכבות לא יוצאות מהיעד המקורי שלהן, או לא מגיעות ליעד הסופי שלהן. כמות האיחורים היא בלתי נתפסת. בשעות העומס, שזה שעות הבוקר ושעות אחר הצהריים, 50% לפחות מהרכבות מאחרות ביותר מחמש דקות".
הסיבות היסודיות לשיבושים ידועות: הגודש הבלתי נסבל בכבישים הביא בתוך עשור להכפלת מספר הנוסעים ברכבת. הממשלה אמנם משקיעה כשלושה מיליארד שקלים בשנה בפיתוח הרכבת, אבל עקב סכסוך בין הנהלת הרכבת לבין משרד האוצר, נוצר פיגור בהזמנת קטרים וקרונות חדשים. במשרד האוצר טוענים שגם במצבת הכלים הנוכחית הרכבת אמורה הייתה להציג רמת תחזוקה הרבה יותר טובה.
רבים בציבור הנוסעים תוהים האם נהגי הרכבת משבשים את תנועתה בכוונה או שמא העבודה שלהם באופן כללי די גרועה. יו"ר ועד דרום ברכבת, ליאב אליהו, השיב לטענות ואמר: "יש תקלות שהן בלתי מתוכננות, שאי אפשר לחזות אותן. אין דבר כזה לעשות בכוונה. אין עובד אחד שלא רוצה לעשות את עבודתו על הצד הטוב ביותר, בעיקר כשמדובר בעניין בטיחותי. כנראה שמשהו לא בסדר בשנה האחרונה בצורת קבלת ההחלטות".
המנכ"ל המודח של הרכבת, ניצב בדימוס שחר איילון, סירב להתראיין לכתבה ובמקומו התראיין סמנכ"ל המטענים, אורי שריר, שטען כי פתיחת המסילות והקווים החדשים בשלוש השנים האחרונות הביאו לכמות רכבות גדולה יותר, ובכך ללחץ גדול של העבודה והרחבת היכולות הנדרשות. "אנחנו ממש בקצה גבול היכולת", טען.
יושבת ראש ועד עובדי הרכבת היא גילה אדרעי, שהודחה לפני שבע שנים על ידי יו"ר ההסתדרות עופר עיני שחשב כי היא "מתפרעת מדי". לפני שנה וחצי נבחרה אדרעי מחדש ברוב גדול, וכעת היא מנהיגה מאבקים שונים, הטבות שכר ותנאים. בתוך כך, הנהלת הרכבת מנסה לכפות סידור עבודה חדש - מה שגורם לתחלואה מסתורית אצל נהגי הקטר.
"להאשים את ועד העובדים במחדל של עשור זה לא נכון"
"לא הייתה איזו הוראה לתת לעובדים להתחלות או משהו", טען אחד הנהגים, משה מתוק. "אם עובד רואה שבסידור יש לו כמעט שש שעות נהיגה והוא לא נח והוא יודע שהבטיחות של הנוסעים בסכנה, אז תבין לבד, זו אחריות". מתוק מדגיש כי מדובר בשש שעות של נהיגה נטו להבדיל משעות העבודה הכלליות. "פה אין הפסקות - זו הבעיה. אם אני צריך שירותים, יש לי שקיות מאחור, זה מה שאני עושה. יש לי ברירה? מה, אני אעצור את הרכבת?".
לטענת יוסי סעידוב מעמותת "15 דקות" לקידום תחבורה ציבורית מי שאשם לכשלים הם שר האוצר ושר התחבורה. "להאשים את ועד העובדים במחדל של עשור זה לא נכון", אמר סעידוב. "יש מערכת שלא מתקצבת. שראתה את הקשיים האלה מגיעים כמו צונאמי ולא עשתה דבר. הכשל שאנחנו חווים היום זה כשל תכנוני של עשור, שרק יחמיר".