סכנת חיים בשוליים: שולי הכביש הפכו מזמן למקום שוקק חיים - אנשים אוספים נוסעים, מוכרים וקונים פירות ופרחים, מתפללים, נחים, מתפנים, עוצרים לדבר בטלפון ומה לא. על פי החוק, השוליים הם אזור חירום בלבד ולכן מותר לעצור בהם רק במקרי חירום - במקרים של תקלה שאיננה מאפשרת את המשך הנסיעה של כלי הרכב.
כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני משטרת ישראל, בשנת 2017 נפגעו 93 בני אדם בתאונות דרכים שהתרחשו בשול הדרך לעומת 77 בני אדם שנפגעו בשנת 2016 - עליה של כ-20%.
עוד עולה מהנתונים כי 70 בני אדם נפגעו קשה בשנת 2017 לעומת 57 בני אדם שנפצעו קשה בשנת 2016 - עליה של 22%. שישה בני אדם נהרגו בשנת 2017 בתאונות דרכים בשול הדרך לעומת שבעה בני אדם שנהרגו בשנת 2016.
בחינת התפלגות תאונות קטלניות במעורבות שול הדרך מראה כי במשך חמש שנים (2013-2017), 65% מהתאונות אירעו בשל עצירה בשול הדרך, 24% מהתאונות הקטלניות אירעו בנסיעה בשול הדרך, 10% מהתאונות הקטלניות אירעו בהליכה בשול ו-1% מהתאונות הקטלניות אירעו בעת החזרה מהשול אל נתיב הנסיעה.
"במקרים רבים הנהג שנוסע בכביש לא מבחין ברכב שנמצא בשוליים, במיוחד בשעת החשיכה - ולכן תוצאות התאונות קשות מאוד", אמר ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק. "חייבים ליצור שוליים רחבים שיאפשרו עצירה בטוחה בשעת חירום ובמקביל יש ליצור יותר מפרצי עצירה ופינות ריענון כדי שנהגים יעצרו במקום בטוח ולא בשול הדרך".
לדבריו, "חייבים להעביר לנהגים את המסר כי עדיף להרוס את הצמיג ולא לעצור בשוליים ולסכן את החיים. אם כבר חייבים לעצור בשוליים - יש לשים משולש, אורות אזהרה, אפוד זוהר ולהתרחק מהרכב אל מעבר למעקה הבטיחות". במקרה של עצירת חירום בשולי הכביש ניתן לפנות לחברת נתיבי ישראל או למשטרה שיגיעו למקום ויאפשרו תיקון או גרירה בטוחים.
נתיבי ישראל מפעילה 13 ניידות שירות שמגישות שירותי חילוצי-דרך לנהגים - מהחלפת גלגל, הוספת דלק וקירור רדיאטור. "רכב העומד בשול הדרך מהווה גורם המסכן את היושבים בו ושאר משתמשי הדרך, על כן מטרת-העל של ניידות השירות היא לפנות את מוקד הסכנה", אומר יהודה נתנאל, סמנכ"ל תפעול ואחזקה בנתיבי ישראל. השירות בחינם בטלפון *2120.