שנתיים של עבודה מתחת לקרקע התכנסו השבוע לרגע אחד: העבודות ממזרח לכניסה לירושלים ואלו שממערב לה, שעד עתה התקיימו בנפרד, התכנסו לאותה נקודה. "בשביל לקצר את לוחות הזמנים של הפרויקט, הלכנו משני מקומות, ממזרח וממערב", מסביר יואל אבן, סמנכ"ל ההנדסה של חברת מוריה. "זאת הנקודה בדיוק שהתחברנו בה".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בשקט יחסי ומבלי שמורגש כמעט דבר מעל פני הקרקע, נחפרו במשך שנתיים מנהרות ענק בכניסה לירושלים: דחפורים, טרקטורים, מהנדסים, קבלנים, מתכננים - כולם כאחד מתחת לקרקע, מה שמכונה "פרויקט הכניסה לעיר": רובע עסקים, תיירות, מלונאות, פנאי, תרבות ובעיקר תחבורה - שתשנה כליל את פני הכניסה אל הבירה.
אחרי כמעט שנתיים של עבודה על מנהרות הענק הללו בכניסה לירושלים, בעוד מספר שבועות כל מי שייכנס לבירה יתחיל להרגיש בשינוי. בשלב הראשוני הוא יתבטא בפקקים ובהסדרי תנועה: למשך שבוע ייסגר הכביש המוביל מבנייני האומה למרכז העיר, והבאים לירושלים יצטרכו לנסוע בכבישים עוקפים שמורחבים בימים אלה.
מעבר לסבל הנקודתי, סרטון ההדמיה מציג איך הולכת להיראות הכניסה לעיר בשנים הקרובות: מעל פני הקרקע, ייהנו התושבים והמבקרים מתחנה מרכזית חדשה, שטחים מזמינים להולכי הרגל ובנייני מסחר ומלונאות, שאמורים לספק כ-60 אלף מקומות עבודה חדשים בעיר; במפלס התת קרקעי ינועו כלי הרכב הפרטיים במנהרת תנועה ייעודית, שמתחתיה חניון ציבורי רחב ובו 1,300 מקומות חניה.
השנה הבעייתית במיוחד תהיה שנת 2019, אז ייסגרו שדרות שז"ר לרכבים פרטיים מגשר המיתרים ועד שדרות בן צבי. המשמעות היא אחת: פקקים. רק שלוש שנים אחר כך, תיפתח הכניסה לעיר במתכונתה החדשה. "זה hub שהוא הליבה של העיר ירושלים, אליו נכנסת רוב התנועה ורוב התנועה הציבורית יוצאת ממנו", מתגאה ראש העיר ניר ברקת. "עליו אנחנו בונים פי עשרה מעזריאלי - זה 1.6 מיליון מ"ר".
הפרויקט הגרנדיוזי והמרשים הזה כבר תוקצב כך שבעיית מזומנים אין. מצד שני, גם הרכבת המהירה מתל אביב הייתה אמורה להיפתח עד פסח, מועד שנדחה בשל בעיות בטיחות - כך שהרבה בתלוי במה שיקרה בשטח.