חושבים ש"הכביש של אבא שלהם": נהגי המוניות אמורים להיות נהגים מקצועיים ומנוסים יותר מנהגים אחרים, אלא שניתוח נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שערכה עמותת "אור ירוק" חושף תמונה מטרידה במיוחד בה הם מעורבים בתאונות דרכים בתדירות גבוהה למדי.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
הניתוח מגלה כי נהגי מוניות מעורבים תאונות דרכים יותר מפי 4 מחלקם היחסי במצבת כלי הרכב. 716 תאונות דרכים במעורבות מוניות אירעו בשנת 2017, כ-3% מסך כל תאונות הדרכים שאירעו באותה שנה, זאת למרות שחלקן של המוניות מתוך כלל הרכבים על הכביש נאמד ב-0.7% בלבד (21 אלף מוניות).
בחינת נתוני תאונות הדרכים הקטלניות והקשות מראה כי בשנת 2017 אירעו 94 תאונות דרכים במעורבות מוניות לעומת 75 תאונות דרכים קשות וקטלניות שאירעו בשנת 2016 - עליה של 25%.
נתוני תאונות הדרכים בשנת 2017 מצביעים כי זו הייתה השנה הגרועה ביותר בעשור האחרון מבחינת מעורבות מוניות בתאונות דרכים קטלניות וקשות. באופן כללי ניתן לראות כי משנת 2014 חלה עלייה הדרגתית ורצופה בכמות התאונות הקשות והקטלניות בהן היו מעורבות מוניות הגיעה בשנת 2017 לשיא שלילי.
נהגי מוניות מעורבים הכי הרבה בתאונות דרכים
גם בחינת שיעור המעורבות של מוניות בתאונות דרכים עם נפגעים לכל 1,000 כלי רכב מעלה כי נהגי המוניות מעורבים הכי הרבה בתאונות דרכים בהשוואה לשאר הנהגים. מהנתונים עולה כי 30 מוניות מעורבות בתאונות דרכים לכל אלף מוניות. לשם השוואה, מדובר במספר הגבוה פי שישה מכלי הרכב הפרטיים, פי ארבעה יותר מאשר משאיות, פי שניים יותר מאשר רוכבי האופנועים ואף יותר מנהג האוטובוסים.
"נהגי מוניות הם נהגים מקצועיים שחייבים לשמש דוגמא ומופת לכל הנהגים", מסר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק. "במציאות אנחנו רואים שנהגי מוניות רבים נוהגים בבריונות ובאגרסיביות בכביש כזו שמסכנת את החיים שלהם ושל כולנו. כדי לצמצם את מעורבותם הגבוהה של מוניות בתאונות דרכים חייבים להחמיר את האכיפה כנגד הנהגים ובמקביל לדרוש התקנת מערכות בטיחות מתקדמות כמו מערכת בלימה אוטונומית בכל המוניות".
קיטה הוסיף: "חסרות מעל 200 ניידות תנועה והתוצאה שנהגים רבים לא רואים כמעט משטרה ולא מפחדים לבצע עבירות תנועה. תוספת של ניידות ושוטרים יגבירו את ההרתעה בכבישים בקרב כל הנהגים בכלל ובקרב נהגי המוניות שמסיעים מאות בני אדם בכל יום".