אחרי תאונת הדרכים הקטלנית בה נהרג ליאל אלמקייס ז"ל בן ה-13 בשבוע שעבר לאחר שהרכב בו נסע התנגש בגמל, היום (ראשון) בפעילות אכיפה של יחידת הפיקוח על החי והצומח, המשטרה והסיירת הירוקה, נתפסו 6 גמלים לא מסומנים וללא בעלים, באזור היישוב צופר ליד כביש הערבה. בעלי החיים הועברו להסגר.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בשירותים הווטרינריים סיימו לאחרונה לגבש דוח בנושא סימון וזיהוי הגמלים על מנת לאפשר להעמיד לדין את בעלי הגמל: מהדוח, שתוכנו התפרסם לראשונה באתרי חדשות 2 Online, עולה ההמלצה לא לסמן את הגמלים באמצעות שבב תת-עורי בשל התנגדות בעלי הגמלים.

עוד מתברר כי כשעה לאחר התאונה בה נהרג הנער, התרחשה תאונה נוספת עם גמל על כביש 40 שבה נפגע אדם אחד באורח קל. מנתונים שהגיעו לידי חדשות 2 עולה כי מאז 2008 ועד 2015 הוגשו לא פחות מ-7,151 תלונות על אירועים שבהם נראו גמלים משוטטים בכבישים: מאז נרשמו גם יותר מ-70 תאונות דרכים בהן היו מעורבים בעלי חיים בכבישים ו-4 בני אדם נהרגו בגלל סיבה זו. בכל הפעמים הללו סגרה הפרקליטות את התיק מחוסר ראיות והחליטה שלא להעמיד לדין את בעלי הגמל שגבה את חיי הנוסעים.

"אני מברך על המבצע החשוב, ומקווה שמבצעים מסוג זה ייערכו באופן קבוע גם בעתיד", אמר היום ראש המועצה האזורית רמת הנגב ערן דורון, אחרי לכידת הגמלים. "פעילויות אכיפה הן חלק חשוב ובלתי נפרד מההסברה והחינוך, ואני מקווה שהכנסת תקדם במהרה גם את הצעת החוק בנושא סימון גמלים, שעברה קריאה ראשונה וממתינה לדיון בוועדת הכלכלה".

בכנסת מנסים לקדם בימים אלה חוק לפיו בעלי הגמלים יהיו חייבים לסמן באופן תת-עורי את הגמלים, שבב שיאפשר לזהות למי שייך הגמל במקרה של תאונה. בימים הקרובים הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ואיתן כבל (המחנה הציוני) צפויה להגיע לוועדת הכלכלה לקראת הבאתה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

"צפויה התנגדות עזה לשיטת הסימון"

גם שר החקלאות אורי אריאל תומך בהצעת החוק, אך מתברר כי יד ימין של הרשויות אינה יודעת מה יד שמאל עושה - והשירותים הווטרינריים מתנגדים למהלך. בתחילת החודש פורסם ב"ישראל היום" שמשרד החקלאות קבע שיש לסמן את הגמלים באוזן, וכעת מתברר כי דוח פנימי של השירותים הווטרינריים מתנגד גם הוא למהלך - מסיבה מפתיעה.

מחברי הדוח, ד"ר תמיר גשן וד"ר צביה מילדנברג, המליצו לסמן גמלים באמצעות תג אלקטרוני על האוזן ולא על ידי שבב. מדובר בשינוי קטן אך משמעותי: כשמתרחשת תאונה, לרוב בעל הגמל מגיע לזירה, חותך את האוזן של הגמל - וכך אי אפשר לזהות אותו.

זירת התאונה בכביש 40 (צילום: דוברות מדא)
זירת התאונה בכביש 40 | צילום: דוברות מדא

בעלי גמלים השתתפו בדיונים והופיעו מול מחברי הדוח, ביניהם גם בעל עדר גמלים שלפי החשד עדר שלו היה מעורב בתאונה בה נהרגו שני בני אדם. בעלי הגמלים התנגדו בחריפות לשבב תת-עורי, והחוקרים ייחסו חשיבות רבה להתנגדות שלהם ולבסוף הגיעו למסקנה המתנגדת לשבב על מנת להתחשב בעמדת בעלי הגמלים.

מחברי הדוח מציינים כי "מבחינה וטרינרית, יש צורך בסימון שיאפשר קריאה נגישה ומהירה יותר של סימון הגמל, קיימת בעיה של הוכחת הבעלות על הגמל". עם זאת, לדבריהם, צפויה התנגדות עזה לשיטת הסימון ואף קיימת סכנה מסוימת לבריאות הציבור מכיוון שהגמל מספק מזון. בעלי הגמלים הביעו חשש משימוש בשבב "בשל חשש שיעשה בשבבים שימוש כאמצעי איתור והעברת מידע לרשויות המס. בנוסף, חלק מהמגדלים הבדואים חוששים שהשבב גורם לסרטן ופוגע בחלב/בשר של הגמל/נאקה המסומנים".

"בעלי הגמלים לא יהססו לשלוף גם את השבב"

לדברי החוקרים, "חלופת השבב התת עורי אינה ישימה. לפיכך נמצא שהחלופה המועדפת היא סימון בתגי סימון אלקטרוניים. חלופה זו מאזנת בין פתרון אפקטיבי לבעיה, עלות נמוכה והתנגדות מתונה בלבד של ציבור בעלי הגמלים". החוקרים דחו גם את ההצעה לסמן באמצעות בולוס - התקן שמחדירים לבטן הגמל.

"בפועל, נראה שבעלי העדרים יתנגדו באופן פעיל לסימון באמצעות שבב עורי. מומחים בשירותים הווטרינריים מעריכים שההתנגדות תגלוש לכל ממשקי העבודה עם בעלי הגמלים ולא תישאר בגדר התנגדות לסימון – קרי תהיה התנגדות גם לחיסון ולטיפול תרופתי בגמלים", הסבירו. "הבחירה באמצעי סימון זה עלולה לפגוע ממשית בביצוע פעולות וטרינריות – ובכך להגדיל את הסיכון
הבריאותי".

הנער ליאל אלמקייס ז"ל
ליאל אלמקייס ז"ל | צילום:

החוקרים גם הגיעו למסקנה מפתיעה לפיה בעלי הגמלים לא יהססו להוציא גם את השבב התת-עורי מגופו של הגמל לאחר תאונה: "גורמי האכיפה הפעילים בדרום הארץ מסרו שבעלי הגמלים לא יהססו לשלוף גם את השבב התת-עורי מגופו של גמל שנפגע בתאונת דרכים. לפיכך נמצא שאין לשבב התת עורי יתרון בהשוואה לתגי אוזן אלקטרוניים".

עוד עולה מהדוח כי לדברי גורמי אכיפת החוק, בעלי הגמלים אינם הראשונים להגיע לזירה ולשבש את החקירה: "בדיקה שבוצעה על ידי הגורמים הווטרינריים בשיתוף עם יחידות האכיפה העלתה כי ברוב המכריע של תאונות דרכים בהם מעורבים גמלים ויונקים גדולים אחרים, משטרת ישראל ויחידות אכיפה אחרות הם הראשונים להגיע לזירת התאונה. לכן ברוב המכריע של המקרים אין חשש ממשי שבעלי הגמל יסיר את תג האוזן האלקטרוני".