היום (חמישי) יובא למנוחות ליאל אלמקייס, בן ה-13 שנהרג כאשר הרכב שבו נסע עם משפחתו ביום שלישי התנגש בגמל בכביש 40. בסמיכות זמנים מצמררת, בשירותים הוטרינריים סיימו לגבש דוח בנושא סימון וזיהוי הגמלים על מנת לאפשר להעמיד לדין את בעלי הגמל: מהדוח, שתוכנו מתפרסם הבוקר לראשונה באתרי חדשות 2 Online, עולה ההמלצה לא לסמן את הגמלים באמצעות שבב תת-עורי בשל התנגדות בעלי הגמלים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
עוד מתברר כי כשעה לאחר התאונה בה נהרג הנער, התרחשה תאונה נוספת עם גמל על כביש 40 שבה נפגע אדם אחד באורח קל. מנתונים שהגיעו לידי חדשות 2 עולה כי מאז 2008 ועד 2015 הוגשו לא פחות מ-7,151 תלונות על אירועים שבהם נראו גמלים משוטטים בכבישים: מאז נרשמו גם יותר מ-70 תאונות דרכים בהן היו מעורבים בעלי חיים בכבישים ו-4 בני אדם נהרגו בגלל סיבה זו. בכל הפעמים הללו סגרה הפרקליטות את התיק מחוסר ראיות והחליטה שלא להעמיד לדין את בעלי הגמל שגבה את חיי הנוסעים.
בכנסת מנסים לקדם בימים אלה חוק לפיו בעלי הגמלים יהיו חייבים לסמן באופן תת-עורי את הגמלים, שבב שיאפשר לזהות למי שייך הגמל במקרה של תאונה. בימים הקרובים הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ואיתן כבל (המחנה הציוני) צפויה להגיע לוועדת הכלכלה לקראת הבאתה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.
"צפויה התנגדות עזה לשיטת הסימון"
גם שר החקלאות אורי אריאל תומך בהצעת החוק, אך מתברר כי יד ימין של הרשויות אינה יודעת מה יד שמאל עושה - והשירותים הווטרינריים מתנגדים למהלך. בתחילת החודש פורסם ב"ישראל היום" שמשרד החקלאות קבע שיש לסמן את הגמלים באוזן, וכעת מתברר כי דוח פנימי של השירותים הווטרינריים מתנגד גם הוא למהלך - מסיבה מפתיעה.
מחברי הדוח, ד"ר תמיר גשן וד"ר צביה מילדנברג, המליצו לסמן גמלים באמצעות תג אלקטרוני על האוזן ולא על ידי שבב. מדובר בשינוי קטן אך משמעותי: כאשר מתרחשת תאונה, לרוב בעל הגמל מגיע לזירה, חותך את האוזן של הגמל - וכך אי אפשר לזהות אותו.
בעלי גמלים השתתפו בדיונים והופיעו מול מחברי הדוח, ביניהם גם בעל עדר גמלים שלפי החשד עדר שלו היה מעורב בתאונה בה נהרגו שני בני אדם. בעלי הגמלים התנגדו בחריפות לשבב תת-עורי, והחוקרים ייחסו חשיבות רבה להתנגדות שלהם ולבסוף הגיעו למסקנה המתנגדת לשבב על מנת להתחשב בעמדת בעלי הגמלים .
מחברי הדוח מציינים כי "מבחינה וטרינרית, יש צורך בסימון שיאפשר קריאה נגישה ומהירה יותר של סימון הגמל, קיימת בעיה של הוכחת הבעלות על הגמל". עם זאת, לדבריהם, צפויה התנגדות עזה לשיטת הסימון ואף קיימת סכנה מסוימת לבריאות הציבור מכיוון שהגמל מספק מזון. בעלי הגמלים הביעו חשש משימוש בשש "בשל חשש שיעשה בשבבים שימוש כאמצעי איתור והעברת מידע לרשויות המס. בנוסף, חלק מהמגדלים הבדואים חוששים שהשבב גורם לסרטן ופוגע בחלב/בשר של הגמל/נאקה המסומנים".
"בעלי הגמלים לא יהססו לשלוף גם את השבב"
לדברי החוקרים, "חלופת השבב התת עורי אינה ישימה. לפיכך נמצא שהחלופה המועדפת היא סימון בתגי סימון אלקטרוניים. חלופה זו מאזנת בין פתרון אפקטיבי לבעיה, עלות נמוכה והתנגדות מתונה בלבד של ציבור בעלי הגמלים". החוקרים דחו גם את ההצעה לסמן באמצעות בולוס - התקן שמחדירים לבטן הגמל.
"בפועל, נראה שבעלי העדרים יתנגדו באופן פעיל לסימון באמצעות שבב עורי. מומחים השירותים הווטרינריים מעריכים שההתנגדות תגלוש לכל ממשקי העבודה עם בעלי הגמלים ולא תישאר בגדר התנגדות לסימון – קרי תהיה התנגדות גם לחיסון ולטיפול תרופתי בגמלים", הסבירו. "הבחירה באמצעי סימון זה עלולה לפגוע ממשית בביצוע פעולות וטרינריות – ובכך להגדיל את הסיכון
הבריאותי".
החוקרים גם הגיעו למסקנה מפתיעה לפיה בעלי הגמלים לא יהססו להוציא גם את השבב התת-עורי מגופו של הגמל לאחר תאונה: "גורמי האכיפה הפעילים בדרום הארץ מסרו שבעלי הגמלים לא יהססו לשלוף גם את השבב התת-עורי מגופו של גמל שנפגע בתאונת דרכים. לפיכך נמצא שאין לשבב התת עורי יתרון בהשוואה לתגי אוזן אלקטרוניים".
עוד עולה מהדוח כי לדברי גורמי אכיפת החוק, בעלי הגמלים אינם הראשונים להגיע לזירה ולשבש את החקירה: "בדיקה שבוצעה על ידי הגורמים הווטרינריים בשיתוף עם יחידות האכיפה העלתה כי ברוב המכריע של תאונות דרכים בהם מעורבים גמלים ויונקים גדולים אחרים, משטרת ישראל ויחידות אכיפה אחרות הם הראשונים להגיע לזירת התאונה. לכן ברוב המכריע של המקרים אין חשש ממשי שבעלי הגמל יסיר את תג האוזן האלקטרוני".
בתנועת רגבים שיזמה את הצעת חוק הגמלים בשנת 2016 תוקפים את התנהלות השירות הוטרינרי: "באופן מקומם הוזמן לדיון כנציג מגדלי הגמלים, מי שעדר הגמלים שלו היה מעורב בהריגת שני בני אדם בשנים האחרונות ולא נתן על כך את הדין", מסרו. "לא פלא שהוא מתנגד לשינוי ההפקרות הקיימת כיום. הפלא הוא שהשירות הווטרינרי נכנע ללחץ פסול ואימץ את ההצעה שתמשיך לסכן חיי אדם בכבישים".
ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, מסר בתגובה לדוח: "אנחנו דוחים מכל וכל את חוות הדעת הזו, ברור לכל בר דעת כי במידה והשבב יונח באוזן בעלי גמלים יוכלו להסירו בקלות במידה ונגרמה תאונה, וזו הסיבה היחידה לדרישה הזו. הפתרון היעיל היחיד הוא זה שכבר מקודם בהצעת החוק של ח"כ סמוטריץ׳, שעברה קריאה ראשונה ועומדת לפתחה של וועדת הכלכלה. כל עיכוב בקידום החוק עלול לגרום לעוד תאונות ועוד משפחות שכולות".