אם יפרצו לבית שלכם, אם תיפגעו חלילה בתאונה או אם יאיימו עליכם, האם תפנו למשטרה לעזרה? לפי הסטטיסטיקה, כנראה שלא. 60% מאזרחי ישראל לא סומכים על המשטרה שתבצע את תפקידה ולכן לא טורחים אפילו לדווח. כשזה המצב, לא מפתיע שמתחילות לצוץ יותר ויותר אלטרנטיבות.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
אחת מהן היא זו שמאמצים בשכונת גני צהלה בצפון תל אביב. אחרי עשרות גנבות בחודשים האחרונים החליטו תושבי השכונה לשכור את שירותיה של מה שהם מכנים משטרה פרטית. התושבים פנו שוב ושוב למשטרה בבקשה שיחפשו את הפורצים ויתגברו נוכחות בשכונה. הם נתנו סרטונים של מצלמות אבטחה, ביקשו שיחקרו, שינסו לעקוב אחרי מצלמות תנועה כדי לבדוק לאן נסעו הפורצים או האם אפשר לזהות את המכוניות שלהם, אבל כלום לא קרה ולהם נמאס לחיות בחשש.
"הם הסתובבו אצלי בקומה של החדרי שינה פעמיים", תיאר ניר גולן, שפרצו לדירתו בזמן שישן. "כל פעם 3 דקות הוא לקח לי את הטלפון והמחשב ממש מהראש שלי. זה פשוט אנשים בלי פחד, אני לא רוצה לדעת מה עלול לקרות במפגשים כאלה כשמישהו מתעורר".
לאחר הפריצה פנה ניר למשטרה, שהגיעה למקום ורשמה את הפרטים, אבל כשניסה לרתום אותם לחקירה קצת יותר מעמיקה, הבין די מהר שחבל על המאמץ. "ביום שבת בבוקר אשתי קיבלה איכון שהטלפון שלה נמצא ברחוב קפלן בת"א", אמר. "בערב התקשרנו לשוטר לדווח לו על זה והתשובה שקיבלתי שזה לא רלוונטי כי האימייל היה מלפני 7 או 8 שעות".
"אי אפשר להסתמך על המשטרה, לכן מחפשים תחליפים"
עורך הדין בני כץ, ששירת כראש מחלקת חקירות במשטרה, מייעץ היום ללקוחותיו לא להסתמך על הארגון בו עבד. אחד המקרים שהגיעו אליו לא מזמן היה של חברת הייטק גדולה שקיבלה איומים על עובדיה. "הוגשו הרבה תלונות למשטרה", סיפר כץ. "כשהבנו שהמשטרה לא תחקור, הפעלנו משרד חקירות שעקב אחרי חשודים ממש כמו יחידה משטרתית. יצא שאחד העובדים המרכזיים נצפה כשהוא יוצא מביתו, נוסע לתחנת דלק, ממלא גלונים של דלק, נוסע למשרד ומצית אותו".
כץ הוסיף כי אם הם לא היו מבצעים את המעקב ומבחינים שהבניין הוצת, הבניין היה עולה באש והאנשים בבניין היו נשרפים למוות. "זה מה קורה כשאין שירותי משטרה וכשמחפשים תחליפים - אם יש כסף תמצא את התחליפים".
כשזה מגיע לאלימות, דווקא תחום שקשה להאמין שמישהו ירצה להתמודד איתו לבד, האמון במשטרה הוא הנמוך ביותר. רק 26% מהאנשים שנפגעו מאלימות ידווחו על כך למשטרה, ו-57% מאלה שידווחו יעידו שלא היו מרוצים ושלא ניתן להם פתרון.
ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל מטפלת מדי שנה במיליוני קריאות 100 של אזרחי מדינת ישראל, ובמאות אלפי עבירות איכות חיים. זאת בנוסף על תפקידיה בשמירה על הביטחון השוטף, סיכול פיגועים, מיגור פשיעה, חשיפת משפחות פשע, טיפול בשחיתות שלטונית ועוד. תחנות משטרת ישראל בכל רחבי הארץ מיפו את אופי הפשיעה בגיזרתן, וביחד עם הקהילה ניתן דגש לפעילות משטרתית מותאמת לאופי הפשיעה בכל תא שטח.
"כך למשל, באזור מרכז ת"א סומנה בעיית גניבות האופניים, טלפונים סלולריים וכייסות, והושגה ירידה משמעותית. החל מינואר 2017, נעצרו כ-90 חשודים וחלה ירידה של כ-35% בגניבות אלו. הצגת הטיפול במקרים בודדים בנושאי פריצות ועבירות רכוש, אין בה כדי להעיד על כ-150 אלף תיקים שטופלו במהלך שנת 2016. לא ברור על מה נסמכים הנתונים המובאים על ידכם ביחס למידה שבה אזרחים סומכים על המשטרה. רק לפני חודשים ספורים דוח ממשלתי קבע כי המשטרה מדורגת במקום השני בקטגוריית 'שביעות רצון האזרחים מהשירות הפרונטלי' ובמקום השלישי בקטגוריית שביעות הרצון מהשירות הטלפוני".