המנהרות החדישות בין תל אביב לירושלים נפתחות, אבל גם מביאות איתן צרות? משרד התחבורה שם את כל הז'יטונים על פרויקט מנהרות הראל - שתי המנהרות שייפתחו במקום מחלף הראל בכביש מספר 1 בסוף השבוע. הן צפויות לקצר משמעותית את הדרך מתל אביב לירושלים - וההפך. 35 דקות והגעתם.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
מדובר בשתי מנהרות שנכרו בעלות של 150 מיליון שקלים, שבכל אחת מהן שלושה נתיבי נסיעה באורך 800 מטרים. ולא רק הנתונים הללו מרשימים. האור שבקצה אותן מנהרות, הבשורה לנהגים הרבים, היא מה שמחכה בסופן: ביטול סיבוב מוצא הידוע לשמצה.
אלא שהמנהרות הללו לא מביאות עמן רק ברכה. מתכנני הפרויקט לא חשבו מה יהא על עשרות אלפי אנשים, תושבי מבשרת ציון וסביבתה, שחייהם הולכים להשתנות לרעה. מיום שישי הקרוב, הם יהפכו למעשה, להיות "שבויים" של מיזם מנהרות הראל.
עד לפני חצי שנה, נהנו 30 אלף תושבים במבשרת ציון משלוש כניסות ליישוב. אחת בוטלה ביום בהיר אחד, השנייה - מחלף הראל, שאליה מתנקזים חיילים ואזרחים רבים שממתינים לאוטובוסים, תבוטל ביום שישי. והכניסה השלישית? כל מי שייסע מכיוון ירושלים בעצם יתנקז אליה. ולא רק הוא.
נהגים תושבי מבשרת ייאלצו לנסוע עד מחלף אבו-גוש, ולחזור לכיוון היישוב. יחד איתם ייסעו באותו הכביש כל הנוסעים מתל אביב לירושלים ומהיישובים הסמוכים. המונים יידחקו בכביש יחיד, שכבר היום סובל מעומסי תנועה קשים.
במשרד התחבורה אמנם אישרו כביש גישה נוסף למבשרת שיקל על עומסי התנועה, אלא שבנייתו תיקח לפחות 3 שנים וחצי. בנייתה של כניסה זמנית תיקח כחצי שנה במקרה הטוב. ובינתיים, כאוס תחבורתי של ממש.
דמיינו לעצמכם מצב של אישה הכורעת ללדת ואמבולנס התקוע בפקקים בכניסה היחידה למבשרת לא מצליח להגיע אליה, או שריפה בחלק המיוער של היישוב - ותבינו: המנהרה החדשה לא בהכרח מבשרת טובות.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "כביש ירושלים תל אביב המשודרג כולל הוספת נתיב שלישי לכל אורך הכביש, שיפור עקומות אופקיות ואנכיות וביטול סיבובים חדים ועליות תלולות, המשדרגים באופן דרמטי את בטיחות הכביש וזרימת התנועה. המיזם התחבורתי החשוב מבוצע בהתאם לתכניות שאושרו על ידי כל הגופים המוסמכים, כל ההתנגדויות שהוגשו על ידי תושבי מבשרת, נדחו בעבר על ידי כל הוועדות שדנו בהן. יצוין כי במסגרת הפרויקט נתנו פתרונות תחבורתיים טובים לתושבי מבשרת והיישובים שמסביבה".
עוד הוסיפו במשרד התחבורה כי "הכביש המשודרג יאפשר לתושבי מדינת ישראל נסיעה מהירה, נוחה ובטוחה לירושלים וממנה. עבור תושבי מבשרת ציון, שיסעו ליישובם מירושלים דרך מנהרות הראל, הנסיעה אמנם תוארך בכקילומטר וחצי, אולם בעקבות השיפורים שבוצעו, זמן הנסיעה מירושלים למבשרת לא יתארך כלל ואף יתקצר".
"החל מיום שישי 20 בינואר יפעלו במבשרת ציון שלושה קווי אוטובוסים חדשים וישירים, שיקשרו בין שכונות היישוב לתחנות האוטובוס שבמחלף חמד. בנוסף לכך, יפעל קו נוסף חדש ישיר ממבשרת לתל אביב. קווים אלה יספקו פתרון תחבורתי מלא לתושבי מבשרת ציון והסביבה. משרד התחבורה אפשר למועצת מבשרת ציון לתכנן כניסה נוספת למבשרת ממוצא לשכונותיה המזרחיות של מבשרת. בנוסף לכך, מקודם כיום כביש 16, שיציע כניסה ישירה מירושלים למבשרת".
ראש המועצה המקומית מבשרת ציון יורם שמעון מסר בתגובה: "אני שותף לחששות בקרב התושבים עקב השינויים הצפויים ביישוב מבשרת ציון, בעקבות פתיחת המנהרות, בהתאם לתכנית שאושרה ביוני 2010. מאז כניסתי לתפקיד לפני 3 שנים, אני פועל יחד שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"ל נתיבי ישראל, מר ניסים פרץ, לקדם פתרונות שיקלו על התנועה בתוך ואל היישוב: כניסה נוספת וקבועה ליישוב מכביש מספר 1, כניסה זמנית נוספת שבנייתה צפויה להתחיל בימים הקרובים, הסדרי תנועה חדשים במחלף הראל והוספת קווים ושיפורים בתחבורה הציבורית. שינויים אלו יקלו מאוד על מערך התנועה ביישוב וכן ישפרו את מערך התחבורה הציבורית".
ירון אברהם הוא תושב מבשרת ציון.