זוהמה בתאי השירותים: תחנות הדלק ברחבי הארץ משמשות את הנהגים והנוסעים הרבים לא רק למילוי המיכל, אלא גם להתרעננות קצרה - מנוחה באוטו, קנייה בחנות הנוחות וגם מעבר בשירותים. אך כמו שחלקכם בוודאי יודעים, חלק מתאי ומתחמי השירותים לא ראויים אפילו לביקור קצר, בלשון המעטה. במסגרת מדגם אקראי שערכנו בכמה וכמה תאי שירותים בתחנות דלק באזורים שונים, בשיתוף עמותת "אור ירוק", גילינו תאי שירותים מזוהמים ומלוכלכים שאינם ראויים לשימוש. הממצאים המלאים לפניכם.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בתחנות דלק לא מעטות שאליהן הגיעה המצלמה שלנו ושל אנשי העמותה, התגלתה תמונת מצב מחפירה: אסלות מזוהמות ומלאות בצואה ובשתן שלא נוקו, ברזים וכיורים מלוכלכים, רצפות שנראה שלא נוקו זמן רב - וכמותן גם דלתות וקירות שחורים.
ממצאים אלה אותרו בין היתר בתחנות שונות של חברת "פז" באבו כביר בתל אביב, במחלף הסירה הסמוך להרצליה, בתחנות של חברת "דלק" בנתניה ובבת ים, ובתחנות של חברת "סונול" במחלף אמיתי בנתניה, צומת השרון ותחנת מרכזים בתל אביב. רצפה, קירות ודלתות מלוכלכים מצאנו גם בתחנת "דור אלון" בצריפין.
השירותים המטונפים ביותר נמצאו בתחנת "סונול" רימונים בבני ברק - שם מוצבים תאי שירותים כימיים שהיו מזוהמים למדי. בכמה תחנות נמצאו גם אסלות ומשתנות שיצאו מכלל שימוש - כך שלמשתמשים נותרה רק האפשרות להשתמש בשירותים התקינים אך המלוכלכים.
בשירותים שבתחנות "פז" בשער הגיא ובגהה איתרנו רק רצפות מלוכלכות - כך שמצב הניקיון שם היה סביר יחסית. בתחנת "סונול" שעל כביש 57, הסמוכה לכפר יונה, מצב השירותים היה טוב - הרצפה, האסלה והקירות היו נקיים.
נהגים לא עוצרים להתרעננות, הסיכון לתאונות דרכים עולה
מצב כזה, לפיו תאי שירותים רבים המוצבים בתחנות הדלק ברחבי הארץ נמצאים במצב מלוכלך ואף מזוהם, מציב נהגים רבים בדילמה - האם להשתמש בשירותים או להימנע מכניסה לתאים עקב הזוהמה שבמקום. נהגים רבים בוחרים שלא לעצור כלל להפסקה או התרעננות עקב כך - מה שרק מגביר את הסיכון לתאונות דרכים.
למעשה, מחקרים בעולם גורסים כי גורם העייפות מעורב בכ-20% מהתאונות הקטלניות. מעל 80% מכלל הציבור, ושיעור דומה מציבור נהגים, מסכימים עם הקביעה לפיה נהיגה במצב של עייפות הינה אחד מהגורמים העיקריים לתאונות הדרכים.
"עייפות גורמת לירידה בערנות, להארכת זמני התגובה, לירידה בקואורדינציה ולתהליך פחות יעיל של עיבוד מידע", נמסר מעמותת "אור ירוק". "לעייפות יש גם השפעות על צורת החשיבה ובעיקר על הנהיגה כשהיא מפתיעה את הנהג. כל התפקודים הללו חשובים לביצוע משימת הנהיגה בצורה מדויקת ובטוחה".
"תחנות רבות אינן נמצאות במצב שנהג יכול לעצור ולהתפנות בצורה נוחה ונעימה ונהגים רבים פשוט מדירים את רגליהם ולעיתים אף ממשיכים לנסוע בעייפות", מזהירים בעמותה. "לכן תחנות הריענון בצידי הכבישים חייבות להיות נוחות ונקיות עבור הנהגים ולאפשר להם עצירה בטוחה ונעימה להתרעננות".
תחנות הדלק: "הניקיון - בעדיפות עליונה"
מרשת "דלק" נמסר בתגובה: "בכל התחנות בהפעלת 'דלק', הפזורות ברחבי הארץ, אנו מקפידים על ניקיון יסודי, המגובה בנהלים ובמעקב ביצוע יומי ואף שעתי. הנושא בסדר עדיפות גבוה. 'דלק' מקפידה על ריענון הנהלים ותמשיך לעשות כן בקרב התחנות שבהפעלתה וכן תיידע מפעילים עצמאיים המפעילים תחנות ברשת 'דלק'. במקביל אנו נבדוק פרטנית בתחנות שנבדקו, אם נפל פגם בשמירת רמת התחזוקה של השירותים ונטפל במיידי".
מרשת "סונול" נמסר בתגובה: "המקרים המתוארים אינם עומדים בסטנדרט הניקיון והשירות שאנו מציבים לעצמנו. הנושא יטופל באופן מיידי ובחשיבות עליונה".
מרשת "פז" נמסר בתגובה: "אנו רואים בשמירה על תאי השירותים נקיים ונעימים לשימוש בראש ובראשונה אינטרס שלנו כחברה המעניקה שירות מיטבי ללקוחותיה ואנו משקיעים משאבים רבים בחידוש חדרי שירותים ושמירה על הקיים באמצעות ניקיונות תדירים מחד ובקרות סמויות מאידך. צר לנו על המקרים החריגים שמצאתם ונפעל לאלתר לשיפורם".
מרשת "דור אלון" נמסר בתגובה: "'דור אלון' משקיעה רבות בניקיון ושימור השירותים כחלק נפרד מחוויית השירות בתחנות התדלוק ומתחמי הקניות שלנו. אנו מקפידים על יותר מ- 12 "סבבי ניקיון" בכל משמרת - כולל טבלת בקרה שמית כדי לוודא שהדבר מתבצע. קשה לנו להתייחס לבדיקה אחת אקראית ואין לנו כמובן דרך לדעת - שלא בזמן אמת, מי בדיוק יצא מאותם שירותים רגע לפני שדגמתם אותם. יצויין כי מדובר במבנה שירותים ביציאה מבסיס צריפין כשלעיתים פוקדים את המקום עשרות רבות של אנשים בבת אחת".