התחבורה הציבורית תשובש ברחבי הארץ? מחר (שלישי) בבוקר, בשעה 05:00, צפויה חברת אגד להשבית את קוויה בכל רחבי הארץ - אלא אם יימצא פתרון של הרגע האחרון. שר התחבורה ישראל כץ מתח ביקורת חריפה על התנהלות החברה ואמר לאנשי אגד: "תשתנו או שתיעלמו. אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים עצמו למציאות המשתנה".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
אגד הגישו בקשה לבית הדין למנוע השביתה מחר - והדיון ייערך בשעה 16:00 בבית הדין לעבודה בתל אביב. בהסתדרות התריעו על השביתה כבר לפני חודש, אך לא הושגה התקדמות. במקרה של שביתה, מוניות השירות צפויות לתגבר את הנסיעות בכל רחבי הארץ.
"אלפי נהגים שסובלים מפגיעה חמורה בתנאי שכרם, נושאים במחיר המחדל וממחר פקידי המדינה לוקחים כבני ערובה גם מיליון וחצי נוסעים", טען מנגד יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. בהסתדרות ציינו כי הרקע לשביתה הוא "סחבת שנוקטים משרדי האוצר והתחבורה במו"מ מול הנהלת אגד על הסכם סובסידיה חדש – דבר המונע חתימת הסכם קיבוצי בחברה ומביא לפגיעה משמעותית בשכר העידוד של הנהגים בדגש על תנאי הנהגים המשתייכים לדור א' והן לדור ב'".
התאגדות מוניות השירות הפעילות הודיעה כי תתגבר מחר את הנסיעות בכל הקווים הפעילים, אם השביתה תצא לפועל: "אנו מתגייסים לתת מענה תחבורתי בשעות השיא של היציאה והחזרה מהעבודה. אין שום סיבה שהנוסעים יהיה קורבנות של טייקונים, אשר מנהלים את מאבקיהם האישיים בצורה צינית על גבם של לקוחותיהם".
כץ הזהיר: התאמות - או שתיעלמו
השר הורה אתמול להנהלת אגד לשבת מיידית עם העובדים וההסתדרות על תנאי העבודה - ולגבש הסכם שכר חדש שיאושר על ידי הממשלה ו"להפסיק להחזיק בעובדים כבני ערובה". כץ נפגש אתמול עם הנהלת אגד, ראשי ההסתדרות ונציגי משרד האוצר בנושא.
"אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את ההחלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו", אמר לאנשי אגד. "למרות הערכתי ליכולות החברה ולהיסטוריה שלה, אני לא אוותר ואם אצטרך לנהל מאבק ציבורי, כמו שנאלצתי לעשות בנמלים ובמקומות אחרים, אעשה זאת ולא אאפשר לשום גורם פוליטי להתערב". כץ הסביר כי חברת אגד חייבת לעבור שינוי ולהתאים עצמה לעידן התחרות ולרמת השירות הנדרשת מתחבורה ציבורית מודרנית, כמו במדינות המפותחות בעולם.
למרות האיום בשביתה, השר הדגיש כי הוא דורש מהחברה להשתנות: "המטרה היא תחבורה ציבורית יעילה ברמת אירופאית, כפי שאנו מקדמים, במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית". השר קרא להפוך את החברה מקואופרטיב לחברה, להכניס משקיע אסטרטגי ולעמוד במדדי שירות - ו"הבטחתי לפעול במקביל לשיפור נוסף במעמד הנהג, הסדרת תנאים סביבתיים לנהגים, מקצוע מועדף, וותק וזכויות במעבר מחברה לחברה אחרי מכרז".
מנגד, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן אמר כי: "לכולם ברור מה מונח על כף המאזניים. אני מקווה ששרי התחבורה והאוצר ישנסו מותניים ויעשו הכול על מנת למצוא פתרון ולהימנע ממשבר חסר תקדים". יו"ר ההסתדרות הבהיר כי אגד עומדת על סף קריסה בגלל שהדרג הפקידותי מתמהמה להביא את הסוגיה לפתרון".