ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (רביעי) שורת הגבלות על שימוש בקורקינטים ואופניים חשמליים ביוזמת שר התחבורה ישראל כ"ץ (הליכוד). בין התקנות שנקבעו: איסור רכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16, הגבלה שתחול גם על קורקינטים חשמליים. בנוסף, מהירות הנסיעה בקורקינט חשמלי תוגבל ל-25 קמ"ש.
לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
בעוד שהרוכבים על קורקינטים ממונעים לא יחוייבו ברכישת ביטוח או ברישיון מיוחד, הם יחוייבו לחבוש קסדה ולעטות אפוד זהור בשעות החשכה. כמו כן, על הקורקינט תודבר מדבקה המפרטת מידע על היצרן כמו גם הגבלת גיל הרכיבה. הנסיעה על כלי הרכב הללו תותר רק בשבילי אופניים וכבישים, ולא על המדרכות. העלאת גיל הרכיבה ייכנס לתוקף בעוד 30 יום, ואילו שאר התקנות ייכנסו לוקף בעוד כארבעה חודשים.
בפתח הדיון הזכיר יו"ר הוועדה כבל את דרישות הוועדה להסדרת הנעשה על המדרכות, ובכלל זה טיפול בנושא האכיפה, הרישום והרישוי של הכלים והעלאת הגיל המותר לרכיבה ל-16. הוא אף דרש להאיץ את הליך מתן סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים ולהגיש זאת לאישור הוועדה בהקדם. "מדובר ביום גדול ובצעד אדיר להגברת הבטיחות על המדרכות, עם זאת אין בכוונתי לוותר על נושא הביטוח וחובת הרישום והרישוי של הכלים והרוכבים", אמר כבל בתום הדיון.
מרגע שייכנסו התקנות החדשות לתוקף, כל שאר כלי הרכב הדומים הקיימים בשוק - ושלא כלולים תחת החוק - יהפכו לאסורים לשימוש, ובכלל זה גם אלה שעושים שימוש במנוע בנזין.
"אישור העלאת גיל הרכיבה ל-16 הוא צעד מבורך ונכון, במיוחד נוכח המעורבות הגבוהה של ילדים מתחת לגיל 14 בתאונות אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים", אמר מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב. "העלאת גיל הרכיבה עשויה לצמצם את ההיפגעות הגבוהה של הילדים בתאונות מאחר ואין להם יכולת להבין את חוקי התנועה ורכיבה בין כלי רכב ועל גבי מדרכות מסכנת אותם ואת הולכי הרגל. כדי שהתקנות תהיינה אפקטיביות המשטרה חייבת לבצע פעילות אכיפה ובמקביל חייבים לקדם מתן סמכויות אכיפה גם לפקחים העירוניים".
מנתוני ארגון "אור ירוק" עולה כי עד היום נהרגו כבר שלושה בני אדם בתאונות דרכים בהן היה מעורב קורקינט ממונע: גבר בן 41, שנהרג ביום כיפור בשנת 2009; גבר בן 40 שנהרג בבת ים ב-2011; וגבר בשנות ה-50 לחייו, שנהרג ב-2014.
בנוסף, בין השנים 2008-2013 אושפזו 55 אנשים כתוצאה מתאונות בהן היה מעורב קורקינט חשמלי - 50 רוכבים ועוד חמישה הולכי רגל. אחת מהתאונות הללו הוגדרה כתאונה בחומרה אנושה, עוד תשע סווגו כתאונות קשות ועוד 12 תאונות הוגדרו בינוניות.
תיעוד ממצלמות הארגון ניתן לראות עד כמה מסוכנת עלולה להיות הנסיעה בכלי הרכב הללו: נהגים רבים מנצלים אותם על מנת לחצות צמתים מסוכנים גם באור אדום, כשהם עובדים בין מכוניות נוסעות ומסכנים את עצמם ואת הסובבים. נהג נוסף תועד כשהוא דורס ילדה שחצתה במעבר חצייה, ונהג אחר נצפה כשהוא מרכיב על כלי הרכב ילדים רבים באופן מסוכן.