מקלות בגלגלי התכנית השאפתנית להצלת ים המלח? שר האוצר יובל שטייניץ אומר היום כי מפעלי ים המלח הם שצריכים לשאת בעלויות קציר המלח במסגרת התכנית, משום שהם אלו שאחראים לשקיעה ולעליית מפלס הים.
במהלך סיור שערך בים המלח יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר שטייניץ כי עלות הפרויקט כולו נאמדת בין חמישה לשבעה מיליארד שקלים, וכי על המפעלים ליטול חלק משמעותי במימון התכנית.
בחודש מאי כינסו שר התיירות סטס מיסז'ניקוב והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, מסיבת עיתונאים מיוחדת שעסקה בפיתרון למניעת הצפת המלונות בים המלח.
מפעלי ים המלח: תומכים בפיתרון, נממן את חלקו
"נקים קרן באמצעות משרד האוצר, של 750 מיליון שקלים, לפיתוח של אטרקציות תיירותיות באזור, וחלק מהמימון יגיע גם ממפעלי ים המלח", הכריז אז שר התיירות סטס מיסז'ניקוב. תפקידו של המהלך - גם לשמור על הסביבה האקולוגית בסמוך לפיתוח הכלכלי התיירותי".
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן התייחס להיבטים האקולוגיים של המהלך ואמר כי "אנו פועלים על פי עיקרון 'המזהם משלם', ולכן מפעלי ים המלח צריכים לשאת במימון קציר המלח כולו. אנו נתנגד לכל הרחבת פעילות של מפעלי ים המלח... יש לבחון אם הם משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות או שמע יש יעילות יותר ופחות מזיקות. אנחנו מבינים היום שעשרים אחוזים מירידת המפלס - נגרמו בעקבות השאיבה".
על פי ההערכות, עלות הקציר המלא, הכולל הפעלה של דוברות שיגרדו את קרקעית בריכה 5 והקמה של מסוע שיפנה את המלח מן הקרקעית לצפון ים המלח, הינה בין 5 ל-7 מיליארד שקל.
ממפעלי ים המלח נמסר בזמנו בתגובה: "מפעלי ים המלח מוכנים להשתתף במימון הקציר. מפעלי ים המלח מברכים על החלטת שר התיירות לבחור בפתרון הקציר לשם הגנת בתי המלון בים המלח. פתרון זה נתמך על ידנו; הוא בר קיימא והיחיד המאפשר את המשך התפתחות התעשייה והתיירות באזור ים המלח זו לצד זו תוך שמירה על הסביבה. לאור חשיבותו הלאומית והתעשייתית של ים המלח, ולמרות שני דוחות מבקר המדינה שקבעו כי המדינה אחראית למצב, הבענו הסכמה להשתתף במימון חלק מעלויות הקציר ולאפשר את התפתחות הנגב, התעשייה והתיירות. אנו מוכנים לדיאלוג רציני עם הממשלה בנדון".