שטרות שזורקים על הרצפה, הפחדה באמצעות כלב או פנצ'ר בגלגל הרכב - כל אלה הם רק חלק קטן משלל התחבולות שמפעילים החוקרים הפרטיים שעובדים עם חברות הביטוח הגדולות נגד קשישים וחולים סיעודיים. המטרה: להוכיח שמצבם טוב והם לא זכאים לקצבה. "אנחנו עושים הכול כדי להפיל בפח את הקשיש או את המטופל שאליו אנחנו מגיעים", מספרת חוקרת פרטית בשיחה עם החדשות.
כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות
החוקרת, שכבר מספר שנים מועסקות על ידי חברות ביטוח גדולות, מסבירה לראשונה איך עובדת השיטה: "מפילים משהו, אומרים לו 'סליחה אדוני נפל לך', לפעמים דואגים שיהיה איזשהו שטר על הרצפה ואז הוא מתכופף והחוקר השני מצלם, דואגים שיתכופף. יש מקרים חריגים, אנחנו נמנעים מלעשות את זה, אבל כבר קרה שפינצ'רנו לאנשים את האוטו".
"יש מצבים שאנחנו מביאים כלב איתנו גם. כדי שהבן אדם ייבהל ונראה מה הוא יעשה. אם אנחנו צריכים שהוא יסתובב אז דואגים לאיזשהו רעש לגרום לו להסתובב. כל מיני מצבים", מתארת החוקרת את התרגילים המלוכלכים השונים שמפעילים החוקרים הסמויים. "יש מצבים שאנחנו מורידים בן אדם למטה, מצלצלים לו באינטרקום, אומרים לו 'סליחה אדוני, נתתי לך מכה ברכב, אחד השכנים אמר שזה הרכב שלך, תרד, אנחנו צריכים לתת לך פרטים', ואז הוא יורד ואז אנחנו גם דואגים לצלם אותו".
"אין לנו ברירה, אנחנו חייבים להוציא אותם מהבית. אנחנו יוצאים במטרה לצלם את האנשים, אין מצב שאנחנו נשאיר אותם בבית, אנחנו בכל דרך אפשרית מזיזים אותם", מסכמת החוקרת ומספרת גם על לוח הזמנים הצפוף שמטילים עליה ועל עמיתיה: "אנחנו גם רוצים לעשות את העבודה מאוד זריז. בגלל שמשלמים לנו בכל מקרה גלובלי, אני לא אשב ואצפה בבן אדם עשר שעות, אני לא אחכה לו שהוא באמת יצטרך ללכת לאן שהוא. אני רוצה לסיים את העבודה כמה שיותר מהר אז אני מנסה להפעיל את כל האמצעים שאפשר כדי שייצא מהבית".
יהודית אבוהב היא חולה סיעודית שלאחר מספר בדיקות של חברת הביטוח 'כלל' קיבלה 100 אחוזים של כספי הסיעוד. אלא שלאחר חקירה סמויה שבה צולמה, בחברת הביטוח החליטו שהקצבה שלה תבוטל. "זה כאילו שאני מבקשת נדבה, ואני נתתי להם, הם כל חודש לקחו ממני, זה יפה? זה לא יפה", היא מספרת. "אף אחד לא בודק איך היא מתקלחת, אף אחד לא בודק אם היא קמה לבד מהשינה, איך היא מסתדרת עם זה, אף אחד לא בודק את הדברים האלה ובכל זאת החליטו", אומר שי, בנה של יהודית.
מכלל ביטוח ופיננסים נמסר בתגובה: "נכון למועד הבדיקה המבוטחת לא ענתה על תנאי הפוליסה, ובמקביל לא קבלנו פניה על החמרה במצבה. בימים האחרונים, יצרנו קשר עם המשפחה, ביקשנו מסמכים עדכניים אודות מצבה, ונפעל בהתאם".