תוצרת הארץ? לא ברשתות האופנה: חברות אופנה בדרך כלל משמיעות מוזיקה כחלק מחוויות הקנייה בסניפיהן. אולם, בחנויות רבות השייכות לחברות תוצרת ישראל, כאלה שקמו בארץ, מוכרות ומצליחות בארץ - בוחרים להשמיע דווקא מוזיקה לועזית. במקום לשלם סכומים מאוד נמוכים על תמלוגים, החברות מעדיפות להשאיר את הכסף אצלן.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"התופעה הזאת של לא להשמיע מוזיקה ישראלית במוקמות בהם נוהגים להשמיע מוזיקה כדי להנות את השוהים במקום", אומר מנכ"ל ארגון "אשכולות" המאגד את זכויות היוצרים של מבצעים, אילי גורליצקי. "היא תופעה מכוערת",
רשת "גולף" למשל, חברה ישראלית עם 160 סניפים ברחבי הארץ מצליחה לגלגל עשרות מיליוני שקלים בשנה. במשך שנים הם השמיעו בחנויותיהם מוזיקה ישראלית ושילמו זכויות יוצרים לנגנים ומבצעים מקומיים. אך בשנת 2011 הם הפסיקו להשמיע מוזיקה ישראלית כליל.
עלות התמלוגים היא נמוכה יחסית. כל סניף צריך לשלם 60 אגורות ליום על מנת להשמיע את המוזיקה. כלומר, בשנה העלות לסניף עבור השמעת שירים ישראלית היא 225. אם כוללים את כל סניפי החברה, בשל ההחלטה לא להשמיע מוזיקה ישראלית, החברה חוסכת 36 אלף שקלים בלבד, כסף שהיה יכול להגיע לאמנים ישראלים.
עברי בבית - אבל בחנות רק לועזי
"מנכ"לים גדולים של חבורת ענקיות, באים ואומרים לי 'תשמע, אצלי בבית הכל מוזיקה עברית", מעיד יו"ר עיל"ם הארגון לזכויות יוצרים של נגנים, דני גוטפריד. "אבל בעסק, הם אומרים שאולי יותר טוב שזה יהיה כמו בחוץ לארץ".
גם בחנויות "טי.אן.טי" של רשת "הונגימן" הישראלית המצליחה, לא משמעים מוזיקה כחול לבן. כך גם ברשת "פוקס", מהמובילות בארץ בתחום האופנה, מעולם לא השמיעו מוזיקה ישראלית.
האמנים בינתיים לא מקבלים תמלוגים מהחברות, כי הן בוחרות להשמיע רק מוזיקה לועזית. גוטפריד מציע פתרון: "לקחת נגנים וזמרים ולעמוד לפני הסניף עם שלטים גדולים, לנגן ולשיר ולהגיד לאנשים: 'תשמעו רבותי, אנחנו האמנים הישראלים שמשעשעים אתכם ומבדרים אתכם כל השנה, מודרים פה".