משרד החינוך חשף היום (רביעי) את נתוני מבחני המיצ"ב שנערכו בשנת תשע"ט לתלמידי כיתות ה' ו-ח'. על פי הנתונים, בעוד ההישגים במגזרים השונים נותרו יציבים ביחס לשנים קודמות, הפערים בין דוברי עברית לדוברי ערבית התרחבו משמעותית במקצועות אנגלית, מדע וטכנולוגיה ומתמטיקה. נתוני מבחני הפיזה הבין-לאומיים, שהתפרסמו לאחרונה, העלו כי לא רק שהפערים בישראל רק התרחבו - אלא הם גם הגדולים מבין כל המדינות שנבדקו.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
שיעורי התלמידים ברמות ההישגים מלמדים על פערים משמעותיים בין הישגי תלמידים דוברי עברית ובין הישגי תלמידים דוברי ערבית, לטובת דוברי העברית. שיעור התלמידים ברמת ההישגים הגבוהה בבתי ספר דוברי עברית גדול משיעורם במוסדות דוברי הערבית.
פערים משמעותיים לטובת דוברי העברית
במבחנים לכיתות ה', הפערים לטובת דוברי העברית קטנים ועומדים על 3% באנגלית (26% במגזר היהודי לעומת 23% במגזר הערבי) ועל 6% במתמטיקה (27% לעומת 21%). במבחנים לכיתות ח' הפערים לטובת דוברי העברית גדולים יותר ועומדים על 11% במדע וטכנולוגיה (28% לעומת 17%), על 13% במתמטיקה (28% לעומת 15%) ועל 22% באנגלית (31% לעומת 9%).
שיעור התלמידים ברמת ההישגים הנמוכה בבתי ספר דוברי ערבית גדול על פי רוב משיעורם בבתי ספר דוברי עברית. במבחנים לכיתות ה', באנגלית נמצא פער קל של 4% לטובת דוברי הערבית (26% לעומת 22%), ואילו במתמטיקה נרשם פער של 8% לטובת דוברי העברית (23% לעומת 31%).
גם במבחנים לכיתות ח' נמצאו פערים משמעותיים לטובת דוברי העברית – בכל המקצועות. במדע וטכנולוגיה נמצא פער של 9% (23% לעומת 32%), במתמטיקה פער של 14% (21% לעומת 35%), ובאנגלית פער של 16% (20% לעומת 36%). אם כך, הפערים בין דוברי העברית לדוברי הערבית בשיעורי התלמידים ברמות ההישגים הגבוהה והנמוכה ניכרים יותר בכיתות ח', בהשוואה לפערים המקבילים בכיתות ה', ובפרט באנגלית.
דוברי הערבית - הרבה מתחת לממוצע ה-OECD
תוצאות מבחני המיצ"ב בשפות האם עברית וערבית אינן ניתנות להשוואה, שכן מדובר במבחנים שונים המפותחים בנפרד על פי תכניות לימודים שונות. ממוצע ההישגים במבחן בשפת אם עברית לכיתות ה' ו-ח' מציג יציבות בהישגי התלמידים ביחס להישגיהם בשנה קודמת.
בשנת הלימודים תשע"ט ממוצע ההישגים במבחן בשפת אם עברית לכיתות ח' עמד על 559 נקודות לעומת – ללא שינוי של ממש בהשוואה לממוצע ההישגים בשנת תשע"ח. גם ממוצע ההישגים בעברית לכיתות ה' נותר ללא שינוי של ממש ועמד על 543 נקודות בתשע"ט לעומת 548 נקודות בתשע"ח, לעומת 564 נקודות בשנת הלימודים שקדמה לה.
ממוצע ההישגים במבחן בשפת-אם ערבית לכיתות ה' עמד בשנת הלימודים תשע"ט על 607 נקודות – ללא שינוי של ממש בהשוואה לממוצע ההישגים בשנת תשע"ח. ממוצע ההישגים בשפת אם ערבית לכיתות ח' בתשע"ט שעומד על 561 נקודות מציג גם כן יציבות בהישגי התלמידים ביחס להישגיהם בשנת הלימודים הקודמת.
במשרד החינוך הודו בחודש שעבר כי המאמצים לצמצם את הפערים בין דוברי העברית לדוברי הערבית - לא צלחו. נתוני מבחני הפיזה הבין-לאומיים שהתפרסמו לאחרונה העלו כי לא רק שהפערים בישראל רק התרחבו - אלא הם גם הגדולים מבין כל המדינות שנבדקו. בעוד שדוברי העברית צמודים או גבוהים מממוצע ה-OECD, דוברי הערבית נמצאים הרבה מתחתיו. לאור המצב העגום, הוחלט במשרד החינוך להקים צוות עבודה שיבחן את הנושא.
שר החינוך, הרב רפי פרץ, התייחס לנתונים שפורסמו: "צמצום פערים הוא היעד מספר אחד ששלנו במשרד בחינוך. למערכת החינוך תפקיד חשוב ומשמעותי ביצירה של מוביליות חברתית, ולאפשר לכל תלמידה ותלמיד להגשים את השאיפות והתקוות שלהם לעתיד". מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב, הוסיף: "הנתונים מאפשרים לנו לנהל את אופן הקצאת המשאבים התקציביים, תוך מתן העדפה מתקנת לטובת אוכלוסיות חלשות. הדרך עוד רבה, ולכן נמשיך לפעול בדבקות כדי לתת מענים לקשיים ולהבטיח לעוד ועוד ילדים הזדמנות לפרוץ קדימה".
ביטויי האלימות השכיחים: דחיפות ומכות
ומה לגבי האקלים הבית-ספרי וסוגיית האלימות? בשנת תשע"ט פחות מעשירית מכלל התלמידים דיווחו כי היו מעורבים באירועי אלימות בחודש האחרון: 8% ביסודי, 7% בחטיבות הביניים ו-6% בתיכונים. ביטויי האלימות השכיחים ביותר בבתי הספר הם דחיפות או מכות של תלמידים. השיעורים הגבוהים ביותר נצפו בבתי ספר יסודיים (22% ו- 14% בהתאמה). ביטויי האלימות החמורה כמו מכות חזקות, איומים וסחיטה דווחו בשכיחות נמוכה יחסית של עד 6%.
כמו כן, מעל 70% מהתלמידים בשלושת שלבי הגיל מדווחים על יחסי קרבה ואכפתיות בינם לבין המחנכים. בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים שיעורי הדיווח בקרב דוברי ערבית גבוהים יותר בהשוואה לדוברי עברית. בחטיבות הביניים התמונה הפוכה.