הירי לדרום ולמרכז הארץ נמשך, והורים רבים דרוכים לקראת החזרה לספסל הלימודים בעוד עשרה ימים. ראשי מועצות בדרום אף איימו למנוע את חזרת הילדים לכיתות בשל החשש מהרקטות, אך היום (ה') שר החינוך הדגיש: "שנת הלימודים תפתח כסדרה. מערכת החינוך ערוכה לכל תרחיש ביטחוני"
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
פירון, שנשא דברים בכנס של איגוד מנהלי אגפי החינוך בשלטון המקומי, ציין כי בשל המצב הביטחוני והסוגיות החברתיות שעורר תשונה תכנית הלימודים לתחילת השנה: "בשבועיים הראשונים לשנת הלימודים המערכת לא תעסוק בלמידה רגילה אלא בפעילויות הפגה ובדיונים אודות אירועי הקיץ, בהם התעוררו גילויי גזענות והסתה".
דבריו של פירון נועדו להרגיע את חלק מראשי המועצות בדרום. אחד מהם, ראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג', אמר אתמול כי "אם יימשך הירי הכבד אל עבר יישובי המועצה, לא נוכל לפתוח את שנת הלימודים. זה יהיה חוסר אחריות מוחלט להסיע תלמידים 40-30 דקות נסיעה לבית הספר בכבישים מאוימים".
בנוסף, גינה השר בדבריו את ההסתה והאלימות בשיח הציבורי בתקופת המבצע: "במקום שאין בו חופש ביטוי מוחלט, נשללת החירות. סתימת פיות, דינה כאוס חברתי עמוק. חופש הביטוי אינו קשור בימין ושמאל, דתיים וחילוניים, חופש הביטוי הוא של כל אחד ושל כולם".
פירון הוסיף כי "מחובתנו כחברה לדעת ולהתמודד עם התבטאויות שונות ולא לראות בהן איום. מדינת ישראל לא תוכל להתקיים אם יהודים וערבים לא יוכלו לחיות יחד, זה חלק מהמוסר שלנו, זה חלק מהמבחן שלנו כחברה".
מערכת החינוך תסייע לילדים שסובלים מטראומה
משרד החינוך הפיץ השבוע תכנית לימודים לתחילת השנה, בה נקבע כי "בימים הראשונים שלאחר החזרה ללימודים יקיימו המורים מפגשי שיח עם התלמידים, שבמהלכם יעסקו בחוויות אישיות מהחופשה, ואף יכינו אלבום מימי המבצע הצבאי". לצד העיסוק באירועים הביטחוניים, ינסו בבתי הספר לספק לתלמידים גם הפוגה מהמתח באמצעות טיולים, ימי תרבות ומוסיקה, תחרות כישרונות, ימי תנועות נוער ועוד.
גם בגני הילדים ינסו לעזור לבני הגיל הצעיר לעכל את חוויות הלא-שגרתיות של חודשי החופש. משרד החינוך הורה לגננות לפעול כדי "לזהות את צרכיו האישיים של כל ילד, בדגש על עיבוד הרגשות והסתגלות מחדש לגן". כך למשל, בשבועות הראשונים ללימודים, מציע המשרד לאפשר לילדים להביא עמם לגן חפץ אהוב מהבית, כדי ליצור תחושת ביטחון.
במוסדות החינוך ביישובי הדרום יתמקדו בפעילויות הפוגה, במטרה לספק לתלמידים חזרה רכה לשגרה. בנוסף, הונחו אנשי הצוות החינוכי לשים דגש על עיבוד תחושות של היעדר חוסן, וטיפול אישי בחוויות טראומטיות כמו עזיבת הבית ופרידה מההורים לתקופה ממושכת.