שוב מתחת לממוצע: ההישגים של תלמידי ישראל בינוניים ביחס למדינות העולם ונמוכים ביחס למדינות המפותחות - כך עולה ממבחני פיז"ה לשנת 2009, שתוצאותיהם התפרסמו היום.
המבחנים, שנערכו בקרב 5,761 תלמידים בני 15, נערכים אחת לשלוש שנים ובוחנים הישגים במדעים, קריאה ומתמטיקה.
במדעים השיגו התלמידים הישראלים 455 נקודות, בעוד ממוצע המדינות המפותחות, ה-oecd, עומד על 501. מדובר בעלייה קלה בציון לעומת המבחנים שעברו. ישראל ממוקמת במקום ה-41 מתוך 64 המדינות שמשתתפות במבחנים, לא כולן מדורגות במדינות המפותחות. במדעים, דוברי העברית השיגו ציונים גבוהים יותר מדוברי העברית.
במתמטיקה עמד הציון על 447, לעומת ממוצע ה-oecd - 496. גם במתמטיקה ניכר שיפור לעומת המבחנים הקודמים. וגם כאן עומדת ישראל במקום ה-41 מבין מדינות העולם. במתמטיקה הישגיהם של דוברי העברית היו גבוהים מהישגי דוברי הערבית. במגזר הערבי, הבנות השיגו ציונים גבוהים יותר מהבנים.
פער אדיר בין דוברי העברית לדוברי הערבית
בכל מחזור, מתמקד המבחן בנושא אחר. הפעם הייתה זו רמת הקריאה של התלמידים. ישראל קיבלה 474 נקודות לעומת 493, ממוצע ה-oecd. התוצאה הזו ממקמת את בני ה-15 הישראלים במקום ה-36 מבין 64 המדינות המשתתפות. בקריאה נרשמה עלייה דרמטית בציון, לעומת המבחנים הקודמים.
פינלנד, קנדה וארה"ב, לשם השוואה, נמצאות הרבה מעל ממוצע ה-oecd עם 563, 524 ו-521 נקודות, בהתאמה. ספרד נמצאת מעט על ישראל עם 481 נקודות, ואילו מקסיקו - שנמצאת במקום הנמוך ביותר - עם 425 נקודות בלבד.
מניתוח התוצאות עולה שבישראל הפערים גדולים ביותר בין המצטיינים - לבין המתקשים. עוד עולה, כי ישנו פער אדיר בין דוברי העברית לדוברי הערבית. דוברי העברית קוראים ברמה שהיא מעל לממוצע, בעוד קוראי הערבית מתחת, עם פער של כ-100 נקודות. גם אצל דוברי העברית וגם אצל דוברי הערבית, בנות קוראות ברמה גבוהה יותר.
יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, ח"כ אלכס מילר, אמר בתגובה לפרסום התוצאות כי "הבעיה המטרידה העולה מן התוצאות אינה רק הפערים בין המגזרים אלא המרחק הגדול מדי מרמת ההישגים בקרב המדינות המפותחות. לצד ההצטרפות הטרייה של ישראל לארגון ה- OECD איננו יכולים להרשות לעצמנו להשתרך מאחור בכל הקשור לתחום החינוך, במיוחד לאור העובדה שמדינת ישראל מתבססת על הונה האנושי ולא על משאביה הטבעיים".