הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (ג') דוח מגמות כוח אדם בהוראה לשנים 2000-2013, ממנו עולה כי בעשור האחרון חל גידול משמעותי במספר המורים בעלי תואר ראשון, וכן גידול בשעות הלימוד.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
על פי הדוח, בשנת הלימודים תשע"ג (2012-2013) לימדו בבתי הספר כ-135 אלף מורים, לעומת כ-103 אלף מורים בשנת תש"ע (1999-2000) - גידול של כ-32% במספר המורים. כמו כן, קצב הגידול במספר המורים במערכת עלה ל-3.8% לשנה בעשור האחרון, לעומת 1.8% לשנה בעשור הקודם.
הדוח מצביע על עלייה דרמטית במספר המורים בעלי השכלה של תואר ראשון ומעלה. כך למשל, בשנת 2009 היו רק 10.9% מהמורים בבתי הספר היסודי במעמד זה, לעומת 22.4% ב-2013. בחטיבה העליונה עלה מספר המורים בעלי תואר ראשון ומעלה מ-25.4% בשנת 2000, ל-41.1% ב-2013. גם במגזר הערבי נראה גידול ניכר במספר המורים האקדמאים: מ-3.4% בלבד בבתי הספר היסודיים ב-2000, ל-13.2% ב-2013.
ירידה במספר הנשים במערכת החינוך
הנשים ממשיכות להוות רוב מוחלט במערכת החינוך. עם זאת, בחינוך העברי נרשמת ירידה מסוימת בשיעור הנשים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים. בשנת 2000, 83% מצוות חטיבות הביניים היו נשים, לעומת 80.1% ב-2013. בחינוך הערבי נרשמת עלייה במספר הנשים במערכת החינוך. בחטיבות הביניים לימדו ב-2000 42.2% נשים, לעומת 65.5% ב-2013.
שעות העבודה השבועיות של המורים גדלו בכלל המערכת מכ-2.3 מיליון שעות ב-2000, לכ-3.7 מיליון בשנת 2013 - עלייה של כ-60%. בחינוך העברי עלה מספר שעות הכיתה הממוצע בבתי הספר היסודיים מ-43.1 ב-2000, ל-53.8 ב-2013. בחינוך הערבי המספרים אף גבוהים יותר: מ-45.2 שעות בבתי הספר היסודיים בשנת 2000, ל-60.6 שעות בשנת 2013.
נתונים חיוביים נרשמו גם במספר הממוצע של תלמידים למורה, שהולך וקטן הן בחינוך העברי והן בחינוך הערבי. בחטיבות הביניים בחינוך העברי, ירד מספר התלמידים הממוצע למורה מ-11.3 בשנת 2000, ל-8.1 ב-2013. החינוך הערבי הירידה מתונה יותר: מ-12.4 ב-2000, ל-11.6 ב-2013.
נתון נוסף אליו מתייחס הדוח הוא גילם של המורים. בעשור האחרון נרשמה עלייה במספר המורים מעל גיל 50, אם כי נראה שבשנים 2010-2013 נבלמה העלייה הזאת. הדוח מצביע גם על מספר מגמות מדאיגות בחינוך החרדי, כמו ירידה משמעותית בקצב גידול המורים ואף ירידה בקצב גידול שעות העבודה במערכת.