שתי אחיות עברו את מאורעות השואה ורדיפות הנאצים יחדיו. שתיהן סובלות מנכות בגלל מה שעבר עליהם. אחות אחת זכתה לתגמולים מהלשכה לשיקום נכים במשרד האוצר - ואילו השנייה לא. איך זה ייתכן? ניחשתם נכון - הבירוקרטיה.
זהו רק אחד מהמקרים שהגיעו לשולחנו של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, בתוקף תפקידו גם כנציב תלונות הציבור. תלונה זו היא רק אחת מלא פחות מ-10,571 תלונות שהתקבלו במהלך שנת 2008. חלקן מתפרסמות בדוח השנתי המתפרסם עתה.
האחיות שרה ז"ל ושושנה ביקשו כבר לפני שנים לקבל תגמולים מהלשכה לשיקום נכים במשרד האוצר על פי חוק "נכי רדיפות הנאצים". התביעות של שתי האחיות נדחו. גם ערעור לועדת העררים על דחיית בקשתן נדחתה. שרה ז"ל, שנפטרה לפני שלוש שנים, זכתה בכל זאת לתגמולים לאחר שערערה על ההחלטת ועדת העררים. לעומתה, שושנה אחותה הגישה גם היא ערעור, אך במועד מאוחר מדי - והיא נותרה ללא התגמולים.
בתה של שושנה, חני כהן, החליטה להילחם. היא אינה חושבת שמשרד האוצר צריך להיות הגורם המכריע בנושאים כה רגישים ובטח שלא לפסול את הפיצויים המגיעים למספר הולך ומתמעט של ניצולי שואה. "דעתי פשוט נטרפה", מספרת כהן. "אמי חוותה על בשרה יחד עם אחיה ואחותה את הכיבוש הנאצי. מצבה הבריאותי קשה מאד והיא חיה מ-3,000 שקלים ביטוח לאומי שלא פחות מאלף הולך רק לתרופות. למה הרוע הזה? כמה ניצולי שואה כבר נשארו?".
כהן החליטה לצאת למלחמה. במשך שנתיים היא ניהלה חליפת של מכתבים עם כל גורם שיכול לסייע. בסופו של דבר הגיע לעמותת אומ"ץ שהעבירו את סיפורה למבקר המדינה ושם סוף סוף היא קיבלה טיפול ראוי. "לאחר אינספור מכתבים וטלפונים ובירוקטיה סוף סוף קיבלתי אוזן קשבת", מספרת כהן". החזרתי את כבודה של אמי.
הכי הרבה תלונות: הביטוח הלאומי
"נסיבותיו המיוחדות של המקרה מעוררות תחושה קשה של אי צדק", סבר הנציב ודרש כי הלשכה תשנה את החלטתה. הסוף של הסיפור הזה טוב: משרד האוצר הכיר גם באחות כנכת רדיפות הנאצים. כהן מספרת כי סוף סוף אמה זוכה לחיות את חייה בכבוד המגיע לה.
הנושאים החברתיים הם שזוכים להכי הרבה תלונות בדוח. מסיבה זו, לא מפתיע שהביטוח הלאומי הוא שיאן התלונות עם לא פחות מ-986 נגדו. במקום השני והלא מכובד במספר התלונות שהוגשה נגדה, היא לא אחרת מאשר משטרת ישראל עם 584 תלונות במהלך שנת 2008. ובכלל, משרד הממשלה ומוסדות המדינה תופסים 49% מסך התלונות. השלטון המקומי "זוכה לכ-22% מהתלונות.
האם יש יסוד בתלונות או שאנחנו, הישראלים פשוט נהנים להתלונן? מנתוני הדוח עולה כי לא פחות מ-30% מהתלונות התבררו בסוף כמוצדקות.