כמעט כל תלמיד חולם על מורה שיעזור ואפילו יגלה לו את התשובות בזמן הבחינה - ומעדויות שהיגעו לייד "החדשות", נראה שתופעה זו הפכה לנורמה בעקבות הלחץ שמייצרים מבחני המיצ"ב. "המורה אמר לי 'תכתוב ככה וככה', וזו הייתה התשובה הנכונה", מתאר נ' שנבחן השנה בבחינת המיצ"ב. "נפגשתי עם עוד ארבעה חברים בהפסקה, שאמרו שהמחנכות שלה עזרה גם להם וגילתה להם את התשובות". גם ק' עברה חוויה דומה: "המורה ניגשה אלי וגילתה לי את התשובות למבחן, היא אמרה לי פשוט מה לכתוב".
כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות
מבחני המיצ"ב בוחנים תלמידי כיתות ה' ו-ח' במתמטיקה, אנגלית, שפה ומדעים. אחת לשלוש שנים כל בית ספר ניגש אליהם, כשהמטרה ברורה והגיונית: לספק למנהלי בתי הספר ולמשרד החינוך מידע שימושי, כדי שיוכלו לדעת היכן יש להשקיע ומה הן החולשות במערכת. אך כשב-2013 הוחלט לפרסם את ציוני בתי הספר לציבור, החלה התחרות האכזרית.
"ברגע שיש לבית הספר ציונים גבוהים, זה מעיד על המנהל ועל המורות, זה מתחיל מהמפקחת", מסבירה ל', מורה בבי"ס יסודי. "כל מקצוע שלא נבחנים בו, כמו גיאוגרפיה, תנ"ך וכו' - אין שום בעיה שיבטלו אותם. כשהמערכת לחוצה, עושים גם דברים לא חוקיים".
פרופסור ענת זוהר, לשעבר יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, מספרת: "ידענו שפרסום הנתונים יהיה קטסטרופה., הכנו תיק לבית המשפט העליון שמסביר שצריך למנוע את העניין הזה. אין דרך שזה לא יהפוך לכלי הנוראי הזה שאנחנו רואים עכשיו". אך למרות ההתרעה, בית המשפט אישר את פרסום הציונים הבית ספריים.
נראה שעד שמשהו ישתנה, אירועים נפוצים של גילוי תשובות, של עידוד תלמידים מתקשים לא להגיע ביום הבחינה, של דיווח מוגזם של תלמידים בעלי ליקוי למידה ועוד, לא ייפסקו בקרוב. "ברור לכולנו מה התפקיד שלנו: לסמן לילד את התשובות עם העין או האצבע", אומרת ב' מורה בבי"ס יסודי. "זו תחושה נוראית, אנחנו מחנכים את הילדים למשהו אחד ואז עושים בעצמנו משהו אחר".