כך נראה יום בחייו של נכה בישראל: היום (חמישי) חל היום הבינלאומי לזכויות אנשים בעלי מוגבלויות - ובעיתוי הזה, שנועד להעלות את המודעות לצרכיהם של כל אותם אנשים, ביקשנו לבדוק איך נראה יום בחייו של אדם מוגבל בניידות בישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

אסנת יחזקאלי-להט מחיפה, מתמודדת עם הקושי מדי יום בדרכה לאוניברסיטה, שם היא מסיימת לימודי תואר שני. "אחד האתגרים הוא פשוט לצאת מהבית, כי לא כל מקום שמוגדר כנגיש הוא נגיש", היא מספרת.

"המדרכות בארצנו רעועות, במיוחד בחיפה שבה יש עליות וירידות רבות - מה שמקשה מאוד על תנועה בכסא גלגלים", היא מתארת. "חניות לנכים תפוסות באופן תדיר או שחונים צמוד לרכב שלי ואני לא יכולה לפתוח את הרמפה כדי להיכנס אליו".

ואיך היא מתמודדת עם מציאות חיים לא פשוטה שכזו? "אני משתמשת בהרבה מאוד הומור ומשתדלת להשיג מידע מוקדם על מקומות נגישים", היא מספרת. "חשוב להעביר את המסר שנגישות היא הזכות שלנו למרחב ולתנועה ושזו הזכות של כולם להשתלב בחברה".

יובל וגנר, נשיא עמותת נגישות ישראל, אומר שלמדינה יש עוד הרבה מה לעשות בתחום. "בשנים האחרונות מצב הנגישות בישראל השתפר רבות, אך עם זאת הדרך לישראל נגישה הינה ארוכה ומאתגרת", אמר. "על מנת להשלים את המשימה, קריטי שהמדינה תתקצב את הרשויות המקומיות, שהכנסת תשלים את אישור תקנות הנגישות, שילדי בית הספר יעברו הדרכות מודעות, עסקים בינוניים וקטנים יתומרצו - והעיקר שציבור האנשים עם מוגבלויות בישראל יוכל לצאת מהבית, להשתלב בחברה ויחיה חיים נורמליים ושוויוניים".

כמעט כל רכב חמישי בישראל - תופס חניית נכים

מבדיקת מתנדבי אור ירוק ב-57 רשויות וערים ברחבי הארץ עולה כי כמעט כל כלי רכב חמישי חנה בניגוד לחוק ותפס מקום השמור לנכים. מתוך 741 כלי רכב שחנו בחניות השמורות לנכים, 121 כלי רכב היו ללא תו נכה או שתו הנכה לא היה בתוקף (כ-16% מהמקרים) ולמעשה תפסו מקום חניה של אדם נכה.

למי מוכרת חברת גינדי חניות נכים? (צילום: אור ירוק)
16% מהרכבים תפסו מקום של רכב נכה | צילום: אור ירוק



42% מכלי הרכב שנבדקו בפתח תקווה חנו שלא כחוק במקום חניה השמור לנכה, כשליש מכלי הרכב שנבדקו בהרצליה, 19% מהרכבים בירושלים, 18% בחיפה ואשקלון ו-15% בתל אביב.

"על הניידות לאכוף חניה אסורה בחניות נכים (צילום: אור ירוק)
"על הניידות לאכוף חניה אסורה בחניות נכים | צילום: אור ירוק



"למשטרה חסרות מאות ניידות וחסרים מאות שוטרים והתוצאה הישירה היא זלזול של האזרחים באוכלוסיות החלשות כי הם יודעים שהסיכוי שיתפסו הוא קטן מאוד", אמר מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב. "משרד התחבורה חייב לחזק את האכיפה המשטרתית באמצעות ניידות שיגבירו את האכיפה וירתיעו נהגים מלתפוס מקום חניה השמור לאדם עם צרכים מיוחדים".