ההורים התלוננו על גננת אלימה - והצוות החינוכי בתגובה "העיף" את הילד מהגן: היום (חמישי) נפתחה שנת הלימודים, ויותר מ-2.2 מיליון ילדים הלכו לגן או לבית הספר. ד', ילד בן 6 משדרות, הוא לא אחד מהם: ד' למד בשנה שעברה בגן בקיבוץ סמוך לעיר. בעקבות תלונה על אלימות מצד הגננת, הצוות החינוכי האשים דווקא את הילד בהתנהלות אלימה. במערכת החינוך בקיבוץ טענו כי "התנהגותו של הילד כללה הכאת ילדים", וציינו כי המשפחה סירבה ללכת לטיפול. היום שאר הילדים בגן החובה התחילו את שנת הלימודים והוא נותר בבית ללא חבריו.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
לפני מספר חודשים חזר הילד הביתה עם סימנים על גופו וסיפר שהגננת הרביצה לו: אביו הלך לגן וסיפר לצוות החינוכי על החשדות החמורים, אך לדברי ההורים, בשלב זה החלה מסכת הכפשות והתעמרויות בילד: ההורים טענו כי מדברי הילד עלה חשד שהצוות החינוכי בגן החליט "להתנכל לילד ולכל המשפחה" בעקבות התלונה של האב ולהוציא את הילד מהגן ב"טענת שווא" - במקום להעביר את התלונה למשרד החינוך ולמשטרה. מנגד, בצוות החינוכי קבעו שהילד הפך ל"אלים באופן חריג" וגורש מהגן. ההורים תמהו מכיוון שלדבריהם הצוות החינוכי לא העלה בפניהם את הנושא בשום שלב - עד לרגע בו התלוננו על תקיפה.
"בחודש דצמבר בני הבכור חזר מהגן עם סימנים על הצוואר", סיפר האב. "כששאלתי אותו מה קרה הוא ענה שהגננת תפסה אותו בעורף בחוזקה. צילמתי אותו מספר לי את הסיפור בטלפון שלי: דיברתי עם הגננת באותו ערב והיא הכחישה". האב הוסיף כי למחרת פנה למנהלת הגיל הרך בקיבוץ, שדחתה את פנייתו ואמרה לו כי "לא יכול להיות שאיש חינוך יפגע בילד". במקום זאת היא ביקשה ממנו לפנות למשטרה: בתגובה, האב פרסם את הסרטון שבו בנו מספר על התקיפה בקבוצת הוואטסאפ של הגן.
חוות הדעת: "לשמור על רצף חינוכי לילד"
חודש לאחר מכן איימו על האב בתביעת דיבה על דבריו, והאב התנצל: "לאחר חודשיים הודיעו לנו שלא נמשיך בקיבוץ בשנה הבאה. כשהבינו שגם בני הקטן מתחנך בקיבוץ מתחת לגיל 3, במסגרת שמפוקחת על ידי משרד התמ"ת, הם חזרו בהם והחתימו אותנו על חוזה". למרות בקשות ההורים, בנם הגדול לא הורשה להמשיך בגן: "כל עולמו של בני הבכור וכל חבריו בקיבוץ והוא לא מוכן לעזוב את הקיבוץ".
בחוות הדעת של מרכז חוסן בשדרות נכתב כי מדובר ב"ילד חכם שסובל מסף תסכול נמוך ונטייה להתפרצות כעס. לפי דיווחי ההורים חל שיפור משמעותי בהתנהגותו בגן ובבית". בהערכה נכתב עוד כי "הוא אמנם מאתגר את צוות הגן, אך מדובר בילד שיש כמותו מספר ילדים בכל גן ובדרכי התייחסות נכונות ניתן להתמודד ולעזור לו לשפר את השתלבותו בגן". המומחה סיכם כי "חשוב לשמור לילד על רצף חינוכי במסגרת שהוא רגיל אליה".
עו"ד דבורה ביטון, המייצגת את ההורים, אמרה: "ההורים בחרו להשקיע בבנם שיקבל חינוך איכותי, מה שדרש מהם תשלומים לא מבוטלים, כשהם יוצאים מתוך הנחה שהוא נמצא במסגרת מגנה ומחבקת ככל ההורים. אני נחשפתי באחד הימים לעדות מצמררת של בנם בגין אלימות כלפיו, כשהם מלינים בפני המערכת החינוכית שממנה מצופה לבדוק את המקרה והעובדות לגופן". לדברי הפרקליטה, "אותה מערכת חינוכית בוחרת להודיע להורים על סיום ההתקשרות בתירוצים וסתירות שאין להם שחר. סיום ההתקשרות משמעותו הוצאת הקטין מהמסגרת החינוכית בה התחנך במשך ארבע שנים והשנה הנוכחית הינה השנה האחרונה בטרם יעלה לכיתה א'. אוי לאותה מערכת חינוך שבוחרת סתימת פיות והענשה על גבם של הילדים". ביטון עדכנה כי הוגש ערר למשרד החינוך "בציפייה לעשיית צדק משפטי וחברתי".
ממערך החינוך בקיבוץ נמסר בתגובה: "באירוע עם הגננת הקיבוץ הציע לאב לפנות למשטרה אך הוא בחר לא לעשות כן. התנהגותו הלא נורמטיבית של הילד שכללה התפרצויות זעם, הכאת ילדים וצוות המטפלות הייתה הרבה לפני האירוע עם הגננת. מערכת החינוך ביקשה מהמשפחה מספר פעמים ללכת לטיפול משפחתי על מנת לטפל בבעיות ההתנהגותיות הקשות של הילד אך המשפחה לא שיתפה פעולה. רק לאחרונה ולאחר שהודיעו למשפחה כי הילד לא יוכל להמשיך להתחנך במערכת היא פנתה לטיפול במרכז חוסן. המשפחה קיבלה הודעה כי בנה לא יוכל להיות במערכת לפני חצי שנה. הפסקת חינוכו של הילד נובעת אך ורק בגלל אי יכולתו להשתלב במערכת בשל בעיות התנהגותיות קשות ולא מכל סיבה אחרת. הראיה שאין כאן נקמה היא העובדה שאחיו הצעיר מתחנך באותה מערכת חינוך ולא נאמר להורים כי עליהם להוציאו ממנה".