הילקוט של אסטאול קברת, תלמיד כיתה ג' בן שמונה וחצי מוכן ומזומן כבר מבוקר האחד בספטמבר. הקלמר, המחברות, ספרי הלימוד. אבל יותר משבועיים, הכיתה נשארה בגדר חלום רחוק. הסיבה: הוחלט להעבירו לכיתת חינוך מיוחד, למרות שאינו סובל משום בעיה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"אני יושב בבית, כל היום אני בבית. אני רוצה ללמוד בבית הספר גורדון, אני רוצה לשחק, אני רוצה ללמוד שמה כי בבית הספר תמיר לא לומדים, לא קוראים, לא לומדים חשבון, לא עושים ספורט, לא עושים שום דבר", אסטאול אומר.
בית הספר גורדון הוא בית ספר ממלכתי בקרית אתא, לשם רשמו אותו הוריו. אלא שאגף החינוך של העירייה וגורמי מקצוע של משרד החינוך החליטו שמקומו של הילד בבית הספר תמיר לילדים עם צרכים מיוחדים. הוריו קיבלו את הבשורה ביום הראשון ללימודים. פגועים וכעוסים, מאז הם מסרבים לשלוח אותו ללימודים.
בריהון קברת, אביו של אסטאול מספר על הבשורה: "נכנסתי לחדר המנהלת, היא אמרה לי, תשמע הילד הזה לא יהיה בבית ספר רגיל, הוא יהיה בבית ספר מיוחד".
משרד החינוך החזירם למערך החינוך הרגיל
במקרה של משפחת איינאו, גם היא מקרית אתא, קשיי השפה וההתאקלמות, טריים יותר. הם עלו ארצה רק לפני שלוש שנים. הוריו של הבטם בנם, גילו אחרי שרשמו אותו לבית ספר הממלכתי שפרינצק בעיר, ששובץ מחדש לבית הספר תמיר לחינוך מיוחד ונותרו עם מעט מאוד ברירות.
קפלה איינאו, אביו של הבטם, מתחנן שבנו יוכל לקבל חינוך ממלכתי: אני הייתי חקלאי בכפר ומעולם לא למדתי לקרוא. ברוך השם הילדים שלי באו לארץ, והבן שלי רוצה ללמוד בבית הספר הרגיל עם כולם".
בשנת הלימודים הקודמת המליצו גורמי החינוך להוריד את הילד, שהיה בן 7, לגן חובה. ההורים סירבו. גורמים מקרב העדה האתיופית טוענים כי מדובר בתופעה כלל ארצית מקוממת. בעקבות פניית חדשות 2 אל משרד החינוך הגיעה תפנית בעלילה וכך נמסרה התגובה הבאה: "מנהלת מחוז חיפה החליטה מיד עם הבאת המקרים לידיעתה ששני הילדים ימשיכו לימודיהם במסגרת החינוך הרגיל. גובשה בעבורם מעטפת חינוכית רחבה שתבטיח את הצלחתם".