שימוש בטלפונים החכמים בכיתות בבתי הספר הוא לרוב אסור. המורה מורה לתלמידים להכניס את הסמארטפונים לתיק ולא להשתמש בהם במהלך השיעור - חלק מהתלמידים לא מצייתים ונענשים. בכמה בתי ספר אימצו דווקא שיטה אחרת, שבה לא רק שמותר להשתמש בטלפון החכם במהלך השיעור - אלא גם מומלץ לעשות כך.
כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות
"קצת מוזר להשתמש בטלפון בשיעור", מודה דפנה משה, תלמידת כיתה ח' בביה"ס בן צבי בפתח תקווה שאימץ את השיטה. "אבל זה מועיל לנו בגלל שלא את כל הדברים המורה יודעת ולא את כל הדברים התלמידים יודעים ויותר כיף גם להשתמש בטלפונים כי זה משהו שאנחנו משתמשים בו גם אחרי הלימודים".
בשיטה שנקראת מודל "האבי" משתמשים בטכנולוגיה ככלי למידה: התלמידים עונים על שאלות בסמארטפון, מחפשים מידע בגוגל ועובדים בקבוצות קטנות ומלמדים אחד את השני. "אנחנו רואים למידה אחרת", מסביר אסף שדה, ראש תחום חינוך בחברת "מתודיקה" שפיתחה את המודל. "זו למידה רלוונטית שמבוססת על מדעי המוח ומשתמשת בדיגיטל בצורה מושכלת. אני חושב שאנחנו רואים ילדים שחווים חדווה בלמידה שלהם".
"זו למידה שכל אספקט בה מבוסס על מדעי המוח", הוסיף שדה. "הדיגיטל משרת את הפדגוגיה. התלמידים באים לידי ביטוי. אנחנו יודעים שיש דיון שהמורה מנהל עם 3 תלמידים ויש תלמידים ששנים לא מדברים בכיתה. פה גם האנונימיות וגם השימוש ביישום מייצר שיח בכיתה. המורה יכול לראות מי איתו, על מה הוא צריך לחזור בשיעור".
המורה יכול בשיעור לשאול שאלה בהפתעה והמערכת תגריל את שם התלמיד שיענה עליה. התלמיד יקבל הודעה בסמארטפון שהוא נבחר. המורה גם יכול להפנות שאלה לכל הכיתה וכל תלמיד עונה עליה באפליקציה הייעודית. המורה מקבל עדכון על מי ענה, מי לא ענה ומי מתקשה וכך הוא יכול לפנות לכל אחד באופן אישי. "השימוש בטלפון הוא שימוש מושכל", מסביר אריאל בורשטיין, רכז תנ"ך ומחקר ופיתוח בבית הספר בן צבי בפתח תקווה שאימץ את השיטה. "התלמיד יש אצלו כלי ואנחנו מקנים אצלו את המיומנות להשתמש בכלי הזה בצורה חכמה, בצורה מושכלת".
"התלמידים בעצם מנסחים רעיונות", מסבירה מלכה פורמן, מנהלת חטיבת ביניים בן צבי בפתח תקווה. "מדברים על התכנים, חוזרים על התכנים הנלמדים. ההקניה של המורה, המורה עומד ומדבר, הרבה פחות ממה שהיינו רגילים קודם".
ליצירת קשר עם הכתב: matanh@ch2news.co.il