שר החינוך הנכנס, הרב רפי פרץ, אמנם יכהן בתפקידו תקופה קצרה בממשלת מעבר ובזמן החופש הגדול --אך בכל זאת תוכניותיו למשרד האמון על חינוך ילדי ישראל מסקרנות הורים ותלמידים רבים. במפגש בלתי אמצעי בין השר הנכנס לתלמידים, חשף פרץ את משנתו החינוכית ואת דעותיו על בתי הספר, ורמז על שינוי כיוון משמעותי מקודמו בתפקיד, נפתלי בנט: "הציון במתמטיקה הוא לא חזות הכול, לא הכול צריך להיות במבחנים".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
כדי לחשוף את פרץ למה שחושבים התלמידים על בתי הספר והמורים, הוא הסתתר מאחורי פרגוד, כשבצד השני יושבים תלמידי חטיבות בינים ותיכונים מרחבי הארץ שלא מודעים לנוכחותו. המטרה: שידברו בגילוי לב ובכנות, מבלי להתרגש מנוכחותו, על הבעיות במערכת החינוך.
התלמידים התלוננו בעיקר על החשיבות הגדולה שמייחסים בתי הספר לציונים ולתוצאות מדידות. "המורים מתייחסים אלינו לפי הציון שרשום לנו על המצח", סיפרה רומי גרא, תלמידת חטיבת הביניים ופעילה בארגון "תנו לנו להצליח". לדבריה, "אם אני מקבלת 80 במשהו, המורים פחות מעריכים אותי".
גם תלונות על שיטות הלימוד נשמעו. "אנחנו דור שיותר קשה לו לשבת בכיתה 40 תלמידים כמה שעות ולשנן חומר", הסבירה הדר סתו. "זה שיטות של שינון והקאה, אני יוצאת מהבגרות ואני לא רואה איך זה יועיל לי בחיים או אם אזכור את זה להמשך", אמרה ליהי טירן, נציגת מועצת התלמידים הארצית. "זה רק 'איך אני משננת את החומר כדי להוציא את הציון הכי טוב שאני יכולה'".
לאחר שסיימו לפרוש את משנתם, יצא אליהם השר פרץ. "זה השיעור הטוב ביותר שיכולתי לקבל לפני שאני נכנס לתפקיד. היה מקסים", אמר פרץ על ההאזנה לשיחה איתם.
"אני מסכים איתך ב-100%", אמר לרומי. "מי שלא מאמין בתלמידים שלו אין לו זכות לעמוד בבית הספר. תלמיד הוא לא תבנית הציון שלו. אתם לא יס-מנים, אתם לא צריכים רק לקלוט-לפלוט. יש פה פער גדול בזה שמלמדים אתכם מה שלימדו לפני 30 שנה ודורשים מכם להיות מה שנהיה בעוד 30 שנה".
"הציון במתמטיקה הוא לא חזות הכול. לא הכול צריך להיות במבחנים", המשיך. "אני בעד שיעורים חווייתיים, אני בעד שיעורים שיוצאים לשטח. ודאי שחשוב ללמד נושאים פיננסים, וודאי שחשוב לעסוק במנהיגות".
פרץ התייחס גם לנושא ה"הדתה" במערכת החינוך. כשנשאל על תלונות של תלמידים והורים על שיעורים שהעבירו בנות שירות בבתי הספר, השיב: "אנחנו לא באים מתוך כפייה בשום דבר. ודאי שאנחנו לא באים לומר מה לעשות. זה התפקיד של ההורים והבית. אבל בעיני יש חובה גדולה מאוד שכל אחד ידע את שורשיו. לא אמרתי מי ילמד את הדבר הזה, רק שזה צריך להיות בתוך התכנית".