משרד החינוך לא מצליח לטפל במחסור הקיים במורים, אין לו נתונים לגבי החוסרים וגם לא תחזיות לעתיד. כך עולה מהדוח השנתי של מבקר המדינה, שחלקו השני התפרסם היום (שני). בפרק מיוחד הוקצה לתכנון כוח האדם של המורים בישראל עולה כי כל השיטה של תכנון כוח האדם גרועה ולא יעילה.
לקריאת הפרק בדוח המבקר על הכשרת עובדי הוראה לחצו כאן
דוח המבקר - סיקור נרחב: משרד החינוך מפקיר מידע על ילדיכם // החאפרים שמסכנים את הניתוחים הפלסטיים // מחדל הכרטיסים במשחק מול ארגנטינה
בדוח שניסח מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, הוא מצביע על קשר רופף בין הכשרת המורים למקצועות שאותם הם מלמדים. כך למשל, 40% מהמורים למתמטיקה לא הוכשרו ללמד את המקצוע ושיעור זהה של מורים לאנגלית לא עברו הכשרה מתאימה. במקצוע הלשון, רק 12% הוכשרו לכך, נתון שמזנק ל-64% בבתי הספר העל-יסודיים.
ב-2016 גיבש משרד החינוך תוכנית לקידום לימודי האנגלית, כשלמעשה לא היו מורים שיוציאו אותו לפועל. "קיים פער גדול בין הדרישות והכישורים הנדרשים ממורה לבין המורים שמסיימים הכשרתם", כתב המבקר. "התנאים לקבלת סטודנטים ללימודי הוראה נמוכים וגמישים".
לפי הדוח, משרד החינוך מתעלם מהיקף ההיעדרויות של עובדי ההוראה. בשנת 2018 עמד שיעור ההיעדרות של כלל המורים על 14%, שיעור הגבוה ממקצועות אחרים וממה שקורה בעולם. ב-40% מהמקרים אין מילוי מקום, כאשר גם ממלאי המקום עצמם לרוב לא מוכשרים לתפקיד.
"בדוח הועלו ליקויים משמעותיים בתחום תכנון כוח האדם בהוראה", כתב המבקר. "נמצאו פערים בין הכשרת המורים במוסדות האקדמיים להוראה ובין הדרישות והכישורים הנדרשים ממורה, כפי שהגדיר משרד החינוך וכפי שהם עולים מהצרכים בשטח".
פרק נוסף בדוח עוסק בחוסר ההצלחה לשלב את האוכלוסייה החרדית באקדמיה. שיעור הגברים הלומדים נמוך, ואילו שיעור הנשירה גבוה פי 2 משיעורו במגזרים אחרים.
מהדוח עולה כי 46% מהגברים נושרים, לעומת 28% בקרב הנשים. עוד עולה כי רוב הנשים שמנסות להשיג תואר אקדמי בוחרות ללמוד מקצועות כמו חינוך והוראה, למרות שאין לכך עודפי ביקוש במגזר.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "במשרד אומרים כי אין מחסור ארצי אלא במקומות מסוימים ונקודתיים, וגם במקרים אלה המשרד נותן את המענים הנדרשים. נושא תכנון כח אדם בהוראה מהווה את אחד מנושאי הדגל שמוביל המשרד, ובשנים האחרונות ביתר שאת. לאור זאת, הנושא מלווה בתכנית עבודה ועל ידי צוות עבודה מיוחד שהוקם לשם כך.
"בהתייחס לטענה בדבר המחסור האיכותי במורים במתמטיקה, אומרים במשרד כי במסגרת התכנית הלאומית לקידום המדעים והמתמטיקה נקט המשרד בשורה של פעולות כדי לקלוט בחטיבה העליונה הון אנושי איכותי. לאור זאת, בשנים האחרונות נקלטו מעל 740 אנשי היי טק ובעלי תארים אקדמיים לאחר שעברו הסבה להוראה.
"תהליך דומה מבצע המשרד גם בהוראת האנגלית וביתר המקצועות. בנוסף, מתקיים תהליך הרחבת הסמכה ותמרוץ מועמדים באמצעות מלגות והלוואות. במשרד אומרים כי אין מחסור ארצי אלא במקומות מסויימים ונקודתיים, וגם במקרים אלה המשרד נותן את המענים הנדרשים".