רוצים למלצר בכבוד - ולקבל שכר מהמעסיק ולא מהלקוח: זוהי הדרישה העומדת בראש מאבק המלצרים. השבוע פנו נציגי ארגון "מלצרים עם כבוד" למחוקקים בניסיון להפוך את זכויות המלצרים להצעת חוק.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
במסמך דרישות מפורט שהעבירו המלצרים הם מבקשים מהח"כים לאסור על תשלום באמצעות טיפים בלבד ולהסדיר את סוגיית תשלום השכר והזכויות, כגון שעות נוספות והחזרי נסיעה. בסקר שערך באחרונה הארגון דיווחו 83% מהנשאלים כי שכרם מבוסס על הטיפים שמתקבלים מהלקוחות ולמעשה אינו משולם מחשבון המסעדה.
בישראל אין חוק האוסר על המעסיקים לבסס את התשלום למלצרים, כולו או בחלקו על הטיפים בלבד, ובתי המשפט אף אישרו בעבר תצורת התשלום הזו במספר פסיקות ובלבד שהדבר נעשה בהסכמה מראש בין המעסיק והמלצר.
השופטים קראו עם זאת להסדרת זכויות המלצרים, שלא נעשתה עד היום. עוד עולה מהסקר, שנערך בקרב יותר מ-300 מלצרים, כי גם זכויות אשר מעוגנות בחוקי העבודה בישראל אינן נאכפות בענף המסעדנות הישראלי: 77% מהנשאלים דיווחו כי אינם מקבלים תשלום על שעות נוספות.
55% מהמלצרים לא מקבלים החזרי נסיעות
יותר ממחצית מהמלצרים דיווחו כי המעסיק אינו מפריש עבורם תשלום פנסיה כפי שנדרש בחוק ו-55% מהם אינם מקבלים, לדבריהם, החזרי נסיעות. תופעה אסורה היא השלמת חוסרים לקופה: 63% מהנשאלים דיווחו על מקרים בהם השלימו כספים לקופה ממאגר הטיפים, בין השאר במקרים של נזקים שנגרמו במהלך עבודתם.
הסקר מצביע על בעיית ההון השחור בענף. 71% ממשתתפי הסקר דיווחו כי תלוש המשכורת שלהם אינו תואם את התשלום בפועל או שכלל אינם מקבלים תלוש.
בארגון, שהוקם לפני כשנה וחצי ביוזמת סטודנטים ממכללת הדסה, רואים בנתונים עדות לפגיעה בזכויות בשוק ההעסקה הפרוץ. "המלצרים שמשרתים את הלקוחות אינם משרתים, אנו רוצים שחברי הכנסת יעזרו לנו לעגן את זכויותינו", טענו.
במהלך פעילותם אספו חברי "מלצרים עם כבוד" עדויות רבות ממלצרים, בין השאר באמצעות עמוד הפייסבוק שהקימו וכן באמצעות סקרים שביצעו, על פיהם ביססו גם את רשימת הדרישות. מאבק המלצרים מקווה לתרגם כעת את האמפתיה וההזדהות הרבה שמביעים נבחרי הציבור השונים במאבקם לחוק מחייב - בסיס לטיוטת החוק הועבר אליהם השבוע והתקווה היא כי הח"כים ימהרו להרים את הכפפה.