אחרי ההורים, כעת גם פורום ה-15 – פורום הערים העצמאיות במרכז השלטון המקומי – הודיעו על החרמת מבחני המיצ"ב. במכתב ששיגרו אתמול (ראשון) לשר החינוך נפתלי בנט כתבו ראשי הערים והמועצות: "אם האמנו כולנו כי כוונות המשרד בעריכת מבחני המיצ"ב הייתה לבדוק לאשורה את רמתם של תלמידי ישראל ובהתאם לתוצאות בדיקה זו להקצות משאבים מתאימים, הרי שבפועל ראינו כי מבחנים אלה יצרו לחץ אדיר על מנהלי בתי הספר ומורי מוסדות החינוך לפעול להעלאת ההישגיות תחת חתירה אחר המטרה האמיתית".
כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות
"התוצאה כמובן עגומה", נכתב עוד. "תמונת המצב אינה משקפת מציאות נכונה והתחרות מייצרת מערכות השוואה מעוותות בין רשויות מקומיות ורמת החינוך, לכאורה, של כל אחת מהן. אין זאת אלא שלאורך שנים פועלות הרשויות המקומיות לקיים את מערכות החינוך בתחומן, ולמרבה הצער, נאלצות אלה לעשות כך הרבה מעבר לחובתן - והכל כדי לטייב את מערכת החינוך ולגשר על פערי תקצוב משמעותיים בין הנדרש למצוי עבור תלמידי ישראל, זאת בשעה שאין ולא יכול להיות חולק כי חובה זו חלה על המדינה".
"התנהלות זו מגבירה תחושת תסכול בין רשויות מקומיות ומעמידה אנשי חינוך ראויים תחת סד לחצים לא סביר לשם יצירת תמונה חינוכית מעוותת!", מסכמים הכותבים. "לפיכך, וכל עוד לא ייערך דיון משמעותי על תכלית מבחנים אלה, משמעות תוצאותיהם ביחס לדרכי פעולה נדרשות ועריכת מודל תקציבי מתאים לביצוע של אותן פעולות, אין כל תוחלת בהמשך קיומם של מבחנים אלה והשלטון המקומי מתנגד נחרצות להמשך קיומם".
בשבוע שעבר פורום ועדי ההורים היישוביים שיגר מכתב למשרד החינוך, בו כתבו כי "לאור הפרסומים האחרונים, מהם עולה חשד לכאורה למרמה, הונאה וזיוף במכתבי המיצ"ב, אנו דורשים להקפיא לאלתר את המבחנים ולפתוח בבדיקה מעמיקה לגבי יעילותם. אנו קוראים לכל הורי ישראל שלא לשתף פעולה עם המיצ"ב עד לשינוי המצב".
בחודש שעבר החליטו ברשות למדידה והערכה במשרד החינוך לגנוז את תוצאות המתמטיקה והאנגלית לכיתות ה'. בעקבות זינוק בשיעור מקבלי ההקלות בקרב הילדים - זאת בשך רצון בתי הספר לשפר את תוצאותיהם.
המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) היא בחינת הערכה שמתקיימת בארבעה מקצועות ליבה: שפת אם (עברית או ערבית), מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. מהנתונים שמשרד החינוך פרסם ניתן לראות כי אמנם ההישגים די יציבים ביחס לשנים קודמות, אך לא נרשם צמצום של ממש בפערים השונים בחברה שהתגלו בעבר.