צפוף ללמוד בארץ: הכיתות בישראל הן מהצפופות ביותר בקרב מדינות ה-OECD - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ראשון). בחינוך היסודי, רק לצ'ילה וליפן היה ממוצע תלמידים לכיתה גבוה יותר מזה של ישראל.
לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
בשנת הלימודים תשע"ד (2013/14) למדו בממוצע 27 תלמידים בכיתה בחינוך היסודי והעל-יסודי. בחטיבות הביניים (כיתות ז-ט) היה ממוצע התלמידים לכיתה 28.2, גבוה יותר מהממוצע בכיתות א-ו (26.8). הממוצע הנמוך ביותר נמצא בחטיבה העליונה (כיתות י-יב) - 26.2.
ממוצע התלמידים לכיתה בחינוך הערבי (27.9) גבוה מממוצע זה בחינוך העברי (26.6). פערים משמעותיים יותר נמצאו בין הפיקוח הממלכתי/כללי (28.7) לחינוך הממלכתי-דתי והחרדי (24.4 ו-24.0, בהתאמה).
בכיתות א', ממוצע התלמידים לכיתה היה 27.3. נתון זה היה גבוה במיוחד בחינוך הערבי (29.3) ובפיקוח הממלכתי (29.1) לעומת ממוצעים נמוכים יותר בפיקוח הממלכתי-דתי (24.9) והחרדי (23.5).
הכי צפוף בנס ציונה, הכי מרווח בבית שאן
הערים שבהן ממוצע התלמידים לכיתה הגבוה ביותר בחינוך היסודי היו: נס ציונה (31.1), טייבה (30.9) וגבעתיים (30.2). ממוצע התלמידים הנמוך ביותר בחינוך היסודי נמצא בערים: בית שאן (18.3), אופקים (21.4) וצפת (21.4). 7 מתוך 10 הערים בעלות הממוצע הגבוה ביותר בכיתות א' שייכות למגזר הערבי.
בחינוך היסודי, כרבע מהכיתות כוללות 33 תלמידים ויותר. בפיקוח הממלכתי יותר מ-30% מהכיתות כוללות 33 תלמידים ויותר. לעומת זאת, בחינוך הממלכתי-דתי שיעור הכיתות האלה הוא פחות מ-15%.
ב-2013 ממוצע התלמידים לכיתה בישראל היה בין הגבוהים ביותר מבין מדינות ה-OECD. בחינוך היסודי, רק לצ'ילה (30) וליפן (27) היה ממוצע תלמידים לכיתה גבוה מזה של ישראל (27).
"ההבטחות להורדת הצפיפות - אותן הבטחות והסרדינים בכיתות - אותם סרדינים", מסר ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני). "במצב הנוכחי, משרד החינוך פשוט פוגע בסיכוי של התלמידים להצליח. בכיתות כל כך צפופות לא ניתן בכלל לדבר על טיפוח מצוינות ובטח שלא על סגירת פערים, ובעיקר התלמידים החלשים נשכחים ונותרים מאחור. ועדת החינוך תקיים דיון דחוף ומקיף לאור הנתונים המבהילים הללו".
ממשרד החינוך נמסר: "נתוני הדוח פורסמו על ידי המשרד לפני כחצי שנה והנגיש אותם לציבור באמצעות אתר המשרד. הנתונים מתייחסים לשנת 2014. יצויין כי עם כניסת השר לתפקידו, הוא החל בקידום התכנית הלאומית לצמצום מספר התלמידים בכיתה. התכנית החלה השנה בכיתות א', כך שבתוך חמש שנים כל בתי הספר היסודיים יעברו ל-32 תלמידים בממוצע".