במשרד התחבורה מבטיחים כי פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן יהיה זה שישחרר את המרכז מהפקקים. הקו האדום, שנמצא בשלבי סיום, יחובר בשנים הקרובות לעוד קווים שיהפכו לרשת רכבות קלות, מעל ומתחת לאדמה – אבל מה המחיר שישלמו התושבים? "לא זזים" – הפרק השני בסדרת הכתבות במהדורה המרכזית.
התכנון התיאורטי של הקווים שעתידים להיות קווי ההמשך של הקו האדום ברכבת הקלה בגוש דן הושלם, אבל ישנו פער גדול לעומת מה שצפוי למתכננים בשטח. בתוואי הקו הסגול לדוגמא, גרות עשרות משפחות שצריך לפנות מבתיהם, חלקן גרות במקום עשרות שנים.
תאריך יעד לפינוי המשפחות בכפר שלם נקבע לתחילת החודש הבא, אבל הסיכויים לפינוי בשבוע של בחירות הוא אפסי ולכן המשמעות היא דחייה נוספת. המעבר של הקו דרך שכונת כפר שלם בת"א ממחיש עד כמה מורכב לבנות פרויקט תשתית בסדר גודל כזה בערים קיימות.
הקו האדום, גם אם ייפתח כמתוכנן בשנה הבאה, לא ישנה את המציאות בגוש דן בלי סיוע של הקווים הנוספים. הקו הסגול והירוק שינועו בכל רחבי גוש דן – מהרצליה ועד חולון מתוכננים להיפתח רק בשנת 2026, גם זה אם לא יהיו עיכובים נוספים.
גם בתרחיש האופטימי ביותר, פתיחת הקו הסגול ללא דחיות, דוח פנימי שנשלח לוועדות התכנון, אלה שאישרו את הקו, מזהיר מפני עומס בתחנות: "בתחנות המוצא של הקו הסגול מפתח תקווה, כבר ניכר כי הביקוש עולה על ההיצע. כמו גם בזרוע מיהוד, ובתחנות באזור יהוד ובקעת אונו. לכן, חובה לתגבר את הקו הסגול".
במכתב שנשלח לוועדה מתריעים השולחים כי בתחנות המוצא המבוקשות של הקו, כמו פתח תקווה ויהוד, התדירות והזמינות שמתכננים כרגע, לא יענו על הביקוש שכבר עכשיו צופים שיהיה קיים. הרבה לפני שהקרונות מתחילים לנסוע, כבר יש חשש ממשי שהם לא יענו על הציפיות.