"הדרייברים", נהגי מונית פיראטים, רובם מהמגזר החרדי, היא תופעה מטרידה שמתרחשת בישראל ונחשפה אמש (שני) ב"מהדורה המרכזית" בתחקיר "המבקר". הדרייברים הפכו למעצמת תחבורה שלמה, כשאותם נהגים נוהגים ללא רישיון, ביטוח ואף לא משלמים מיסים.

התופעה שהחלה בתקופת הקורונה מתנהלת בגלוי לעיני ובידיעת הרשויות ומעלימה מיליארד שקלים בשנה מקופת המדינה - ועל פי ההערכות שווה כ-4 מיליארד שקלים בשנה.

מילון מונחי הדרייברים
מילון מונחי הדרייברים

הדרייברים החלו את דרכם בהעמסת קניות והסעת אנשים מהסופרמרקט לביתם, התרחבו משמעותית בתקופת הקורונה כאשר הרחובות היו ריקים. כמה יזמים חרדים הצליחו לאגד אלפי דרייברים לקבוצות גדולות הפועלות במוקדים חרדיים כמו ירושלים, בני ברק, אלעד, נתב"ג ועוד. מערך ההסעות מנוהל בקבוצות וואטסאפ וטלגרם, עם בעלי תחנות, סדרנים שמנהלים את הקבוצות, מוקדי טלפון לטלפונים כשרים, ואפילו אתר אינטרנט מסודר למחזיקי טלפונים לא כשרים.

"דרייבר לא צריך כלום. צריך רכב וטלפון עם אפליקציה, אז כל אחד יכול", תיאר אליעזר מעוז, נהג מונית שנפגע מהתופעה. התשתית הארגונית כוללת תחנות וירטואליות עם בעלים שגורף עמלות, וסדרנים שמנהלים את התפעול. "אם תשב פעם ליד סדרן, אתה תבין. טלפון כל חצי דקה, לשלוח את הנסיעה, לסגור, לראות שהיא נסגרה, ולרשום את המספר של הנהג בקבוצת החיובים", תיאר ג', חרדי לשעבר שעבד כדרייבר במשך שנים.

מחירון נסיעות
מחירון נסיעות הדרייברים (ארכיון)

"הם גונבים לי את הפרנסה"

מחיריהם הנמוכים של הדרייברים - תוצאה ישירה מהתחמקות מתשלומי מס, אגרות רישוי וביטוחים, יוצרים תחרות בלתי הוגנת עם נהגי המוניות החוקיים. "אם פעם בעבודה של 10-12 שעות היית חוזר הביתה עם אלף שקל ברוטו, היום אתה חוזר עם 600, ושמח"' העיד אליעזר. נהג מונית אחר התלונן: "הם לא בעלי מוניות, הם רכבים פרטיים, והם מסיעים נסיעות שנחשבות נסיעות טובות. הם לא משלמים מיסים, לא משלמים מספר למונית, גונבים לי את הפרנסה".

תחקיר "המבקר" - האובר החרדי
תחקיר "המבקר" - האובר החרדי

למרות שהתופעה מתרחשת בגלוי, עם פרסום חוברות מחירונים ומודעות בתחנות אוטובוס ובמוסדות ציבוריים - הרשויות בוחרות להתעלם. במסגרת התחקיר הצלחנו להירשם כדרייברים בקלות, ללא כל דרישה להציג תעודת זהות, רישיון נהיגה או כל מסמך אחר - ואפילו הסענו מספר נוסעים.

תחקיר "המבקר" - האובר החרדי
תחקיר "המבקר" - האובר החרדי

לא חוקי - ומסוכן ביטחונית

לתופעה סיכונים בטיחותיים וביטחוניים רציניים. מעבר להסעת נוסעים ללא ביטוח מתאים, ישנם מקרים מתועדים של הסעת שב"חים תמורת תעריף גבוה. "אני זוכר דרייברים ספציפית שהיו תמיד מוציאים נסיעות למחסום ומהמחסום. זה נסיעות יותר יקרות כי זה כאילו סיכון", סיפר ג'. הודעה באחת הקבוצות אף מציעה 1,000 שקלים עבור נסיעה מבני ברק לג'נין. יתרה מכך, כמה מהפיגועים שהתרחשו בישראל בשנים האחרונות בוצעו בידי מחבלים שהוסעו לזירת הפיגוע על ידי דרייבר - נתון מדאיג, שמזכיר את הנימוק הביטחוני שמנע את כניסת אובר לישראל.

בניסיון להתמודד עם התופעה, פנו נהגי המוניות לרשויות שונות: הרשות לתחבורה ציבורית במשרד של מירי רגב, רשות המיסים, ואף לחברי כנסת - אך ללא הצלחה. השרה רגב הבטיחה "לטפל בנושא" כשנהגי מוניות עצרו אותה בכנס, אך דבר לא השתנה.

סגן השר החרדי אורי מקלב ענה לשאלה מדוע לא מטפלים בדרייברים ב"מטפלים, מטפלים בהם" בלבד, בעוד שבכיר במשרד התחבורה האשים את השר סמוטריץ' באי-טיפול בנושא.