מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מפרסם היום (שלישי) דוח ביקורת על המאבק בתאונות הדרכים. לפי הדו"ח, ממשלות ישראל לא הצליחו להקטין בעשור האחרון את מספר ההרוגים והנפגעים. "כבישי ישראל הם פצצה מתקתקת", ציין המבקר אנגלמן. "לאורך השנים ממשלות ישראל כשלו במאבק בתאונות דרכים: שיעור תאונות הדרכים בישראל גדל בעשור האחרון בשעה שבמדינות מובילות באירופה הוא קטן, תקציבי הרלב"ד קוצצו, תקנים רבים במשטרת התנועה אינם מאוישים והממשלה אינה עומדת ביעדיה בתחום זה", הוסיף.

לקריאת הדוח המלא - לחצו כאן

"תאונות הדרכים אינן גזירת גורל", כתב המבקר. "הטיפול בנושא חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות של שרת התחבורה והממשלה בכללותה. על הממשלה לאמץ יעד של אפס הרוגים בתאונות דרכים כמקובל במדינות מובילות באירופה".

מקום המדינה נהרגו בתאונות דרכים כ-33 אלף בני אדם, מהם 358 בשנת 2023. בשנים 2012 עד 2022 מספר ההרוגים עלה ב-16%, בשעה שהממוצע ל-27 מדינות האיחוד האירופי שנבדקו הוא ירידה של 22%.

דוח הביקורת מתייחס למגוון היבטים - החל מהתקציבים המוקצים, כלה באכיפה ועד התשתיות. בין היתר צוין כי הממשלה לא אישרה ותיקצבה תוכנית אסטרטגית רב-שנתית למאבק בתאונות הדרכים מאז 2005. לפי משרד מבקר המדינה, הרלב"ד עדיין לא ממלאת את ייעודה להוביל את המאבק הזה, ויכולותיה נפגעות מההפחתה הניכרת שחלה בתקציביה מאז הקמתה: מכ-382 מיליון שקלים ב-2008 לכ-141 מיליון שקלים ב-2022.

תאונת דרכים בין אוטובוסים בתל אביב (צילום: שימוש לפי סעיף 27א, חוק זכויות יוצרים)
תאונת דרכים בין שני אוטובסים בלב ת"א, שגבתה את חייו של גבר כבן 30 | צילום: שימוש לפי סעיף 27א, חוק זכויות יוצרים

בדוח נכתב כי במדינות ה-OECD יש ניידת על כל 10 קילומטר, ואילו בישראל יש רק ניידת אחת על כל 100 קילומטר, בשל מחסור מתמיד בשוטרים ובניידות. כמו כן, בכרבע מבתי הספר במדינה לא היו רכזי זהירות בדרכים ב-2022-2021, ובשיעורים גבוהים אף יותר בבתי הספר בחברה הערבית.

דוח המבקר מתייחס גם לתשתיות הלקויות. לפי הדוח, מרבית הפערים הנוגעים לתשתיות בטיחות בכבישים הבין-עירוניים, שעליהם התריע בדוחות קודמים, עדיין קיימים בשטח. כך למשל, כביש 90 עדיין לא טופל בכל אורכו והוא מאופיין בליקויי בטיחות רבים. מבקר המדינה מציין כי חלה ירידה בניצול התקציב המיועד לשיפור תשתיות בטיחות ברשויות המקומיות.

בדוח נמצאו גם פערים המצביעים על היעדר יכולת לבצע אכיפה מספקת של תקינות כלי הרכב. עלה כי במהלך הטסטים לא נבדקת תקינות כריות האוויר ומרכיבים נוספים ברכב. בנוסף, אגף הפיקוח במשרד התחבורה לא מבצע שקילות למשאיות כיוון שאין מכשירי שקילה שמישים.