נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה פרסמה היום (שני) את נתוני התלונות שהתקבלו במהלך שנת 2023. לפי הנציבות, השנה שבה פרצה מלחמת חרבות ברזל היא השנה עם מספר התלונות הגבוה ביותר מאז הקמתה של הנציבות. בשנת 2023 התקבלו בנציבות תלונות הציבור 22,356 מכתבי תלונה, מדובר בגידול של 7% לעומת שנת 2022. משרד התחבורה בהובלת השרה מירי רגב זוכה לתואר המפוקפק של שיאן התלונות באותה שנה.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן מסר עם פרסום הדוח כי "במהלך המלחמה עלו כשלים וליקויים רבים בטיפול הממשלה באזרחים". לפי הנתונים, רק 55% מהתלונות שנגעו למצב החירום באו על תיקונן. כמו כן, כשליש מכלל התלונות ב-2023 עסקו בשירות לציבור - ומחציתן התגלו כמוצדקות. המתלוננים ואנשים אחרים שהושפעו מהחלטות הנציבות קיבלו במצטבר כ-33 מיליון שקלים.

הגופים שבעניינם התקבל מספר התלונות הגדול ביותר בנושאים הקשורים למלחמה:

  • המוסד לביטוח לאומי - 190

  • רשות המיסים - 144

  • עיריית אשקלון - 124

  • המשרד לביטחון לאומי - 90

  • פיקוד העורף - 83

התלונות על המוסד לביטוח לאומי כללו בעיקר תלונות בנושא מענקי אכלוס, דמי אבטלה ותגמולים לנפגעי פעולות איבה. התלונות על רשות המיסים כללו בעיקר תלונות על מענקי הפיצוי. התלונות על עיריית אשקלון התמקדו בעיקר במענקים וטיפול במפונים. התלונות על המשרד לביטחון לאומי כללו בעיקר תלונות בעניין רישוי כלי ירייה. התלונות על פיקוד העורף היו ברובם תלונות הנוגעות למקלטים וממ"דים.

תיעודי רחפן של ההרס בעוטף
"כשלים וליקויים רבים בטיפול הממשלה באזרחים", ההרס בעוטף בשבת השחורה

משרד התחבורה - הגוף הציבורי שהוגשו עליו הכי הרבה תלונות

לפי הנתונים של הנציבות, משרד התחבורה הוא הגוף שעליו הוגש המספר הגדול ביותר של מכתבי תלונה בשנים 2023-2021. נתון זה זינק בשנת 2023, השנה שבה מירי רגב כיהנה בתפקיד שרת התחבורה, עם גידול של כ-28% במספר מכתבי התלונה שהוגשו על המשרד. מרבית התלונות על משרד התחבורה התייחסו לרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולאגף הרישוי.

התלונות על התחבורה הציבורית עסקו בשירות לציבור, עיכוב בטיפול בפניות, התנהגות נהגים ופקחים, מתן דוחות לנוסעים, תנאי הנסיעה, היעדר אכיפה במקרים של אי-עמידה ברמת השירות ובהחזרים כספיים. כ-65% מהתלונות שנגעו לשירות לציבור של הרשות נמצאו מוצדקות.

בנציבות תלונות הציבור התקבלו 43 תלונות על התנהגות פקחים. בתלונות עלו טענות על פקחים שקיללו נוסעים וצעקו עליהם, עיכבו נוסעים, הורידו נוסעים מהאוטובוס, עצרו את האוטובוס, החרימו כרטיסי רב-קו ולקחו ללא רשות מנוסעים את הטלפון הנייד שלהם.

בשנת 2023 קיבלו מתלוננים שפנו לנציבות תלונות הציבור ואחרים שהושפעו מהחלטות הנציבות סכום כולל של כ-33.4 מיליון שקלים. למשל, בעקבות התערבות הנציבות מחקה עירייה למתלונן ולשכניו חוב היטל ביוב בסכום של כ-1.67 מיליון שקלים, מאחר שהשתהתה בגביית החוב. במקרה אחר, שולמו דמי לידה בסכום של כ-20,000 שקלים למתלוננת ששירתה במילואים בתנאי קבע, והשתחררה מהמילואים לפני חופשת הלידה. במקרה נוסף, בעקבות פנייה לנציבות של נערה בת 14 השכנה במלון של מפונים בחדר עם אחיה, בעל צרכים מיוחדים, המלון הקצה למשפחתה חדר נוסף.