יוליה פשננקו, המרותקת לכיסא גלגלים, רק רצתה לעלות לאוטובוס. היא ממש לא דמיינה שזה מה שהיא תצטרך לעבור. בפוסט שפרסמה בחשבון האינסטגרם שלה היא שיתפה שסבלה מהשפלה מצד נהג אוטובוס של חברת דן, וכל זאת רק בגלל כיסא הגלגלים.
ביום שישי בצהריים פשננקו חיכתה בתחנת אוטובוס בפתח תקווה במתח BSR לקו 1 של חברת דן ביחד עם אמה ואחותה, על מנת להגיע הביתה אחרי שהעבירו את הבוקר יחד. "אני אמא לילדה בת 3, בתהליך גירושין, לא עובדת עקב חוסר יכולת, בעקבות מחלות כרוניות רבות , חרדה ודיכאון, פוסט טראומה ונכה 100% ומרותקת לכיסא גלגלים בעקבות תסמונת נוירולוגית ברגל שמאל בשם CRPS שגורמת לכאבים עזים 24/7", מספרת פשננקו.
המחלה ממנה היא סובלת מרתקת אותה כמעט לגמרי. "ה-CRPS התפרץ אצלי בתחילת נובמבר 2022 ומאז אני מרותקת לכיסא גלגלים. תקופה מאוד ארוכה לא יצאתי מהבית עקב בעיות נגישות, כאבים ופחד. עד שהעזתי רק לאחרונה להתחיל לצאת מהבית ולהתנייד גם בתחבורה ציבורית- קיבלתי פגיעה משמעותית מהנהג הזה".
אז מה קרה? "כשראיתי שהנהג מתקרב, סימנתי לו כהרגלי שאני רוצה לעלות על האוטובוס, והוא צריך לפתוח לי את הרמפה על מנת שאעלה על האוטובוס. אני ממתינה לאחר עצירת האוטובוס שהנהג יגיע לפתוח, והוא לא בא. אמא שלי ניגשה אליו לדלת הקדמית, דפקה עליה והוא גלגל עיניים ולא מבין מה היא רוצה ממנו", היא שיתפה בפוסט שהעלתה לחשבון האינסטגרם שלה, "דפקה שוב ואז הוא הועיל בטובו לפתוח את הדלת, היא אמרה שיש נכה עם כיסא גלגלים שמחכה לפתיחת הרמפה בשביל לעלות".
אך באופן מפתיע, הוא לא הסכים לסייע לפשננקו. "הוא מבחינתו לא היה מוכן לפתוח, שלח את אמא שלי לפתוח את הרמפה לבד (לא התפקיד שלה, מה גם שהיא סובלת מפריצת דיסק חמורה, והייתה אחרי הזרקה בבית חולים), תוך כדי שהוא צועק עליה בצורה מאיימת וקורא לה אישה רעה ואומר לה שלא נשתמש ב׳קלף הנכה׳. הנהג התקדם לכיווני בצורה מאיימת והטיח את הרמפה בעצבים ובצורה כל כך אגרסיבית שיכלנו כולנו להיפצע בגללו", היא מספרת, "באותו רגע כבר התחלתי להרגיש ממש רע, כל החרדה והפוסט טראומה התחילו לצוף מהצעקות וההתנהגות שלו, כבר הרגשתי שאין לי אוויר וכולי הייתי זיעה קרה, משותקת מפחד ולא הרגשתי בטוחה לעלות לאוטובוס במצב כזה. ביקשתי את הפרטים שלו והוא לא מסר לי אותם".
הנוסעים לא אמרו כלום
והאירוע לא נגמר כאן. "תוך כדי הוא צועק עלי בתוקפנות ובצורה מאיימת ׳יאללה יאללה׳, ׳יאללה תעלי כבר׳ ׳יאללה את מעכבת את כל האוטובוס׳, עליתי בזהירות ולא היה לי מספיק מקום להיכנס כי בן אדם החליט שלא בא לו לקום מהמקום שמיועד לכיסא גלגלים, למרות שביקשתי ממנו, וכמובן בכל הזמן הזה הצעקות של הנהג ממשיכות ולא מעניין אותו שאין לי מקום להיכנס, הוא ממשיך לצעוק ולזרז אותי ולא נתן לי את הזמן להתמקם במקום שמיועד לכיסא גלגלים, לא לחגור חגורת בטיחות, נסע ובלם כמו חולה רוח כל הנסיעה".
גם כשהיא ביקשה לרדת מהאוטובוס, היא נאלצה להתמודד עם אותו יחס. "כשהייתי צריכה לרדת, צלצלתי בכפתור שמיועד לכך כדי שידע שאני צריכה לרדת וצריך לפתוח את הרמפה - כמובן שהוא לא הואיל בטובו לקום ולפתוח, ומישהו שהיה באוטובוס, שטען שהוא גם נהג של דן פתח את הרמפה בעצמו, תוך כדי שהוא מגונן על הנהג שהתנהג בצורה הזו. הנהג עצר את האוטובוס במרחק של כמטר מהמדרכה, מה שיצר שיפוע ממש חד ומסוכן, והרגשתי שאני כמעט נופלת. הוא אמור לעצור כמה שיותר קרוב למדרכה בשביל שהשיפוע הזה לא יהיה".
במשך כל הזמן הזה, אף אחד מהנוסעים לא אמר כלום. "נוסעי האוטובוס לא באו להגנתי בכלל, ההפך – הם ניסו להשתיק אותנו ואת המקרה והגנו על הנהג, אמרו שנעזוב אותו בשקט ושימשיך לנסוע. שוק מטורף שבכלל לא ידעתי איך לעכל. כל הנסיעה הייתי קפואה ובהלם מכל המתרחש", מספרת פושננקו.
לדבריה, מדובר במקרה חריג ביותר. "בחיי לא נתקלתי במקרה כזה ונסעתי רוב חיי באוטובוסים. המקרה הזה כל כך חריג, כי יצא לי להכיר ולנסוע עם עוד נהגים של חברת דן פה בפתח תקווה, ובאמת כל מי שנתקלתי בו עד נהג זה היה אדיב ומסביר פנים, תמיד עם רצון אמיתי לעזור מכל הלב. לא חשבתי שאפשר בכלל להתנהג ככה לאדם חסר ישע, זה נורא", היא משתפת. "מאז שהאירוע קרה אני לא מצליחה להירגע, המקרה כל הזמן רץ לי בראש ומול העיניים, הגוף רועד וכואב והתקפי החרדה לא מפסיקים לבוא. אני מרגישה מושפלת ושפשוט רמסו את הכבוד שלי. הנהג היה מאוד מאיים ואגרסיבי בהתנהגותו, מה שגרם לתסמיני הפוסט טראומה שלי לצוף שוב, עד שהייתי מאוזנת נפשית. הכל התרסק".
מחברת דן נמסר בתגובה: חברת דן רואה חשיבות רבה בהנגשת השירות לאנשים עם מוגבלות, ולכן מקפידה על מתן שירות נגיש ושוויוני לכל אדם, תוך השקעת משאבים רבים בביצוע התאמות הנגישות הנדרשות, לרבות באמצעות אוטובוסים נגישים ועריכת הדרכות עיוניות ומעשיות לנהגים.
יובהר כי עם קבלת התלונה, הנהג זומן לבירור וכעת פרטי המקרה בבדיקה מעמיקה.
אנו מתנצלים על אי הנעימות שנגרמה לנוסעת ועושים כל שביכולתנו כדי לברר את עובדות המקרה ולוודא שמקרים מהסוג הנטען לא יקרו.
לביא נאור, דובר פדרציית ארגוני הנכים, מסר: מחובתו של כל נהג אוטובוס כמסיע ציבורי לפתוח את רמפת הכניסה לאוטובוס לבעלי מוגבלויות ולא כפי שנהג במקרה הנ"ל .אנו רואים בחומרה וזילזול את התנהגותו המחפירה של נהג האוטובוס וברגעים אלו אנו שוקלים להגיש נגדו אישית ונגד החברת ההסעות שמעסיקה אותו תביעת פיצויים.