מצב התחבורה הציבורית בישראל אינו מדהים, ועם זאת ישנם מקומות שבהם עוד יותר קשה לתפוס אוטובוס יחסית למקומות אחרים בארץ. מניתוח של נתונים שאסף משרד התחבורה מהמחצית הראשונה של שנת 2023 עולה כי מטרופולין ירושלים הוא הסובל העיקרי מאיחורים כרוניים, והאופק לא מזהיר.
"קרה לי שעמדתי בשמש וזה עלה לי גם בשרפה", משתפת ענת בתחנת האוטובוס, בה עשרות אנשים נאבקים על פיסת צל. "שני אוטובוסים מגיעים במכה ואחר כך חצי שעה אין אוטובוס", מספרת ז'קלין.
משרד התחבורה מספק נתונם אודות כמות התלונות הגבוהה ביותר שהוגשו על החברות השונות, במקום הראשון והלא מכובד, נמצאת חברת האוטובוסים אגד תעבורה שאת רוב נסיעותיה מבצעת באזור עוטף ירושלים, במקום השני נמצאת חברת "תנופה", גם היא פועלת באזור עוטף ירושלים וסופגת כמות נכבדת של תלונות מנוסעים לא מרוצים.
רשימת האוטובוסים שקיבלו הכי הרבה תלונות:
- אגד תעבורה (אין קשר בינה לבין חברת אגד)
- תנופה
- מטרופולין
- בית שמש אקספרס
- קווים
- אגד
- דן
"ברור לי שמי שקובע את המדיניות של נוסעי התחבורה הציבורית, מעולם לא נסע באוטובוס", טוען משתמש בתחבורה בירושלים. "הדבר הראשון ששרת התחבורה מירי רגב עשתה כאשר היא נכנסה לתפקיד שלה היה לצמצם את העדיפות שהאוטובוסים מקבלים על כביש מספר 1 בנתיב התחבורה הציבורית. למדיניות כזאת שמתעדפת רכב פרטי על רכבי תחבורה ציבורית, יש מחיר".
עו"ד אלון שפירא, מתמחה בתביעות ייצוגיות, מציע לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות או לבית משפט רגיל, תלוי בכמות המקרים המתועדים של ליקויים של חברות האוטובוסים. "לתביעות ייצוגיות יש אפקט הרתעה לחברות האוטובוסים - בנוסף לקנסות שהן מקבלות במסגרת תביעה ייצוגית אפשר להטיל עליהן עוד קנסות, שזה מגביר את ההרתעה, ותורם לשיפור השירות".