מאבטח שנפצע בקריסת העגורן לתוך הים שחזר הבוקר (שלישי) את השתלשלות האירועים הדרמטית אתמול בתחנת הכוח באשקלון: "היו רעידות חזקות וראיתי את העגורן יוצא מהמקום, שמעתי צעקות מתוך ההריסות". בחיפושים אחר עובד חברת החשמל ודייג, שככל הנראה נפלו למים ונותק עמם הקשר, משתתפים כוחות משטרה גדולים, יחד עם כוחות צה"ל, הכבאות וחברת החשמל, תוך שימוש ביחידות צוללנים ואמצעים מיוחדים.
המאבטח סיפר שבסביבות 23:10 התחיל לרדת גשם כבד מלווה ברוחות חזקות. בעמדת האבטחה שבה היה על המזח, הוא הרגיש שגשר הפחם התחיל לרעוד. "2 עובדי חברת החשמל חברה נכנסו לעמדת המאבטח, ולאחר כחצי דקה היו רעידות חזקות וראיתי את העגורן יוצא מהמקום ומתנתק מהקרקע", סיפר המאבטח. "עובדי חברת החשמל התחילו לרוץ לבניין המשרדים שנמצא מזרחית לעמדה. המאבטח נכנס מתחת לשולחן, והתחילו זעזועים בעמדה והרגיש שעוד שניה היא קורסת לתוך המים".
"לאחר כמה רגעים המאבטח נעמד חיפש את הקשר כדי לדווח, והעמדה הייתה הפוכה", המשיך עד הראייה, שנפצע קל. "הוא לחץ על שני לחצני החירום אבל הם לא עבדו. לקחתי את הנשק והציוד האישי שלי וראיתי שהמזח חצוי. יצאתי מהחלון ורצתי לכיוון מערב. שמתי לב לגשרון הגאנג וואי שהיה חסום בצד של האונייה, אז זרקתי את התיק מעל המחסום וקפצתי מעל המחסום לאונייה".
כשהגיע המאבטח לאונייה, הוא פגש בימאים וביקש מהם עזרה. "תוך כדי שאנשי צוות האונייה חובשים אותי, הגיע ימאי אחר בא שהוא שומע צעקות מתוך ההריסות", סיפר המאבטח. "רצתי החוצה וזיהיתי אדם שעומד על העגורן ההרוס. התקשרתי למפקח ועדכנתי אותו, תוך שאני שומר איתו על קשר עין. ביקשתי פנס מהימאים והארתי על העובד והכוונתי את הרחפן לנקודה שבה הוא היה".
מלבד המאבטח שעדותו הובאה כאן, אתמול בלילה פונה פצוע לבית החולים ומצבו קשה. כעת מחפשים הכוחות אחר שני נעדרים: אחד מהם עובד של חברת החשמל והשני דייג, שעל פי החשד היה בתוך רכבו הפרטי על המזח כשהעגורן קרס.
לפי הנתונים המטארולוגים, בעת התאונה הרוח הקבועה במקום הייתה במהירות של כ-20 קמ"ש - אך היה פרץ רוח, שמתרחש לעיתים מתחת לעננות מפותחת, במהירות של 108 קמ"ש.
"העגורן קרס למעמקי הים, חילוץ הנעדרים מתבצע סביב ההרס הזה", אמר דוד מזרחי, מנהל תחנת הכוח רוטנברג, ל"חדשות הבוקר". "זה קרה באירוע מזג אוויר חריג, אבל לא שוללים שום כיוון ולא רוצה להרחיב בעניין הזה".
"בסביבות 23:30 בלילה, מעט לפני חצות, קיבלנו דיווח על אירוע מזג אוויר חריג ביותר במזח, כולל הודעה על קריסת העגורן. צוותים של חברת החשמל, כוחות הצלה, משטרה, יחידה 669, חיל הים - כולם נמצאים במקום ברצף מאז הדיווח ועד עכשיו, כולל מסוקים".
ישראל לוגסי, פרמדיק מד"א שטיפל בפצוע שחולץ, תיאר: "באמצע הלילה קיבלנו דיווח שבעקבות מזג אוויר קרס עגורן שעליו היו אנשים. כשהגענו למקום המראה היה קשה, עגורן מרוסק וגשר ששבור לתוך המים. מזג האוויר היה מטורף, קר מאוד. רוחות עזות שדלת של אמבולנס היה קשה לפתוח, ברמה הזאת".
"תחילה דיברו על שני נעדרים, בסוף שלושה. לאחד כוחות חיל הים הצליחו להגיע וחילצו אותו. פינינו אותו במצב קל. לצערנו השניים האחרים עדיין נעדרים במים", סיפר לוגסי."הפצוע סבל בעיקר מהיפותרמיה וחבלות בגופו. הוא סיפר שהם עבדו על העגורן, רוח חזקה טלטלה אותו ומשום מקום, הכול קרס".
"מדובר בעגורן שמשקלו העצמי יותר מ-1,000 טון והוא מיועד לפריקת פחם מאוניות", אמר אלון שמש, יו"ר ענף בטיחות במכונות, האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות בלשכת המהנדסים. "העגורן נע לאורך מזח ובמקביל לאוניות ופורק את הפחם באמצעות כף גדולה אל מסוע שמוביל את הפחם לתחנת הכוח. בהסתמך על התמונות שעברו ברשתות, ניתן לראות שהמסילה והמזח קרסו באזור מסוים והדבר הביא לנפילה של העגורן לים. היציבות של העגורנים מושגת בין היתר מתשתית שצריכה להיות מספיק חזקה כדי לשאת את המשקל העצמי ואת משקל המטען עם מקדמי ביטחון. לעיתים, כאשר התשתית קורסת גם העגורן קורס, ואין לזה קשר לחוזק העגורן עצמו. הסיבה יכולה להיות כוח דינאמי (מתפרץ) חיצוני ואף מכת רוח פתאומית בעוצמה גבוהה".