עיריית ירושלים דורשת מהתושבים לשלם את הארנונה בבת אחת, שנה מראש, מדיניות שמערימה קשיים רבים במיוחד על צעירים וסטודנטים המתגוררים בדירות שותפים. במהלך חודש פברואר המוקד הטלפוני ומוקד קבלת הקהל של העירייה - יישאר סגור, דבר שמקשה על היכולת של התושבים לקבל מענה. צעירים ששוחחו עם N12 מתארים את המצב האבסורדי: "השותפה עם החוב כבר עזבה - אבל מעקלים לנו את חשבון הבנק".
"גם השותפים ששילמו את החוב מקבלים איומים לעיקול חשבון הבנק"
בשיחת טלפון עם מוקד הגבייה של עיריית ירושלים הבהירו לנו כי על אף סגירת המוקד, אין דחיות בתשלומי הארנונה: "מה יקרה במידה והתשלום לא מתבצע עד סוף ינואר?", שאלנו את הנציגה ונעננו: "יש ריבית והצמדה. אפשר לשלם בבנק, אפשר לשלם בדואר. יש המון אפשרויות לשלם".
הלל קאהאן שמתגורר במרכז העיר ירושלים מספר ל-N12: "עברתי באמצע חוזה מדירה אחת לאחרת בירושלים. הבעיה הראשונה שנתקלתי בה היא שקיבלתי זכאות להנחה מכיוון שאני סטודנט אבל לא יכולתי לממש את ההנחה כי נכנסתי באמצע השנה. נוצר מצב שבו אני לא רשום עדיין על חוזה הארנונה, מנסה להצטרף ולא מצליח. לעירייה אף פעם אין בעיה לקבל כסף אבל כשאנחנו רוצים לממש את ההנחות שלנו - זה הופך להיות סיפור מורכב".
בחשבון הארנונה של דירת השותפים אליה נכנס קאהאן כבר קיים חוב לארנונה, ששייך לשותפה הקודמת שהתגוררה בדירה, אך כיוון שאין אפשרות לשנות את השם בחשבון הארנונה במהלך השנה - מי שנאלצו להתמודד עם החוב וקיבלו איומים על עיקול החשבון הם השותפים הנותרים.
לדבריהם, "יש מצב אבסורדי שבו גם השותפים ששילמו את החובות בזמן - מקבלים איומים לעיקול חשבון הבנק שלהם, בגלל התחייבות של שותף קודם והקושי להחליף שמות באמצע השנה. לא ברור למה עיריית ירושלים מתעקשת על התנאי הזה של שנה מראש: זה מקשה מאוד על חייהם של סטודנטים וצעירים שגרים בדירות שותפים".
אין חלוקה לתשלומים - ריבית שנצברת, דווקא יש
נעם נזרי, בת 24 המתגוררת בשכונת רחביה בעיר מספרת: "התשלום לארנונה הוא לשנה שלמה בבת אחת, סכום שאין לכולנו בשלוף, ואי אפשר לחלק לתשלומים. אם לא תשלמי עכשיו, יש ריבית שמצטברת כל חודש. זה מגיע לאלפי שקלים בבת אחת. והגאונות - חייבת לשלם בינואר, לשנה שלמה קלנדרית. אפילו שרוב הסטודנטים בעיר חותמים לחוזים שמתחילים ומסתיימים בקיץ (נניח אוגוסט עד אוגוסט). אז נוצר מצב שאם עברת דירה לאחר פחות משנה, הארנונה שלך נשארת".
נזרי מוסיפה: "כאן מגיע החלק הכי מרגיז - העירייה לא שואלת, היא פשוט מעבירה את הכסף לחשבון הבא ללא התחשבות בכך שזו דירת שותפים, אך מצד שני, אם תבקשי הנחה היא תחול על החלק של כל שותפה בנפרד. כשעשיתי חילופי מחזיקים העירייה שלחה לי בטעות טופס עם השם והפרטים האישיים של מישהו אחר. ופרטים של מישהו אחר. מעבר לכך שהפרו את פרטיותו, לא הגיע אלי מספר החשבון שלי בארנונה ושוב נאלצתי להמתין לנציגה על הקו".
"מכריחים אותי לשלם שנה מראש וגם לוקחים קרדיט"
במהלך חודש פברואר המוקד הטלפוני של עיריית ירושלים ומוקד קבלת הקהל לא יהיו זמינים לציבור, זאת בעקבות מהלך של שדרוג טכנולוגי למערכות הגבייה. בהודעה מטעם עיריית ירושלים נכתב: "לא ניתן יהיה להפיק היתרי בנייה, תעודות לרשם המקרקעין (טאבו), או לקבל מידע מקוון עדכני בנוגע לתשלומים לעירייה. זאת במטרה לעדכן את המערכות השונות ולייעל את השירות הניתן לתושבים ולעסקים בעיר".
הגר, צעירה המתגוררת בשכונת נחלאות בעיר מספרת: "התקשרתי לשלם את הארנונה לשנת 2023, העירייה מחייבת את התושבים לשלם את כל התשלום שנה קדימה. מכיוון שמדובר בסכום גבוה ביקשתי לחלק לתשלומים והנציגה עדכנה אותי שתשלומים הם בקרדיט. מדובר בתוספת על הסכום המקורי וזה פשוט לא הוגן. מכריחים אותי לשלם שנה מראש וגם לוקחים קרדיט. שאלתי חברים שבחרו באופציה של הוראת קבע, אבל גם פה - התשלום צמוד למדד כך שיכולים לחול תוספות על הסכום המקורי".
תגובת עיריית ירושלים: "לאחר שנים רבות עיריית ירושלים משדרגת את המערכת הכספית העירונית. לכן, החל מ-2.2 ולרגל שדרוג מערכות הגבייה, לא תתקיים קבלת קהל במשרדי העירייה בחודש הקרוב. אגרות, אישורים וטופסי תשלום שהופקו טרם תקופת שדרוג המערכות ניתן יהיה לשלם כרגיל באתר העירייה, בדואר או בבנקים השונים, למעט במשרדי העירייה. כל תשלום שישולם במהלך תקופה זו ייחשב ששולם ביום התשלום. כבשגרה, ארנונה שלא מוסדרת ממשיכה לצבור ריביות והפרשי הצמדה על פי דין. ניתן להסדיר את הארנונה בתשלום חודשי עם הצמדה למדד בהוראת קבע כמו בכל הרשויות. במקרים חריגים ניתן לבקש פריסה ל-12 תשלומים בשוברי תשלום או צ'קים ללא ריבית".