ח' הייתה חלק מהשיטה. בשיחה איתנו היא מסכימה לחשוף לראשונה איך הדברים עובדים מבפנים, כיצד פועל מנגנון משומן שכל מטרתו להתעשר על חשבונם של קשישים ונכים. "הלקוחות היו אנשים קשישים, לפעמים קשיי יום, שלא הייתה להם את היכולת אפילו לשלם לפעמים את הכסף של פתיחת התיק. היו המון שבכו. אני טיפלתי בהמון מבוגרים, נניח בני 80, חולי בסרטן".

ל' עבדה כאחראית שירות לקוחות בחברת "רייטס פור יו" שהציגה עצמה כחברה למימוש זכויות רפואיות, היא הגיעה למערכת שלנו לאחר תחקיר שפרסמנו לפני כחודשיים על חברת "הזכויות", חברה שגבתה מלקוחותיה יותר מ-3,000 שקלים בעבור סיוע, לכאורה, בהוצאת תו נכה. פעולה חינמית שניתן לבצע באינטרנט בקלות על ידי שליחת מסמכים רפואיים נדרשים. למרות התחקיר, בחודשיים האחרונים – החברה המשיכה לפעול.

"לאן שאני הולכת - אני מרגישה בצד החלש"

עוקץ הקשישים (צילום: החדשות 12)
נעמה כהן, בת 76 מחולון: "מרגישה מושפלת וחסרת אונים. לאן שאני הולכת, אני מרגישה שאני בצד החלש" | צילום: החדשות 12

נעמה כהן, בת 76 מחולון, הייתה בטוחה שהיא פונה לחברה שתסייע לה להוציא תו נכה בעקבות מצבה. לפני חודשיים שילמה להם 3,500 שקלים ומאז לא יצרו עימה קשר. "אני נפגעתי לא בשביל הכסף, אלא על זה שככה ניצלו אותי. אני מרגישה מושפלת וחסרת אונים. לאן שאני הולכת, אני מרגישה שאני בצד החלש", סיפרה בכאב.

גם רפאל מצליח, בן 72 מתל אביב ביקש להיעזר בשירותי החברה בבקשה להוצאת תו נכה, ובעבור הסיוע שילם אלפי שקלים. אחרי שהבין בעקבות התחקיר כי נפל בפח, הוא ביקש מחברת האשראי להקפיא את התשלום. אז, קיבל טלפון מחברת הזכויות. "אורן מתקשר אלי ואומר: 'אנחנו לא הספקנו להוציא לך תו נכה. אני רוצה להחזיר לך את מלוא הכסף. אם עד מחר תגיד לי שדאגת שישראכרט מבטלים את הבירור – אני מתחייב לך, מחר אני בא עם צ'ק בנקאי על כול הסכום'".

עוקץ הקשישים (צילום: החדשות 12)
רפאל מצליח, בן 72 מתל אביב | צילום: החדשות 12

שיטת הפעולה ומנגנון הניצול

כשהגענו בספטמבר למשרדי החברה פגשנו שם את נוי מורג, שהציג את עצמו כמנהל מכירות. לאחר שידור הכתבה קיבלנו תלונות על חברות קודמות שניהל והחלה להיחשף תמונה של מנגנון ניצול שמנוהל על ידי אדם אחד שכבר עשור מרוויח כסף על גבם של אחרים. "כשראיתי את הכתבה זיהיתי פתאום בן אדם שמוכר לי - זה נוי", סיפרה ל'. "הבנתי שהוא עשה בדיוק את אותו הדבר. הוא פשוט עבר ממקום למקום, וכנראה שהוא ימשיך לעשות את זה אם לא יעצרו אותו".

"מי שמפעיל את הדברים האלה זה נוי מורג; גם ביתר החברות. הוא לא סתם שה תמים שבמקרה ישב שם". מעידות שתי עובדות שעבדו בחברת "רייטס פור יו" שנסגרה לפני שנתיים. במסגרת עבודתן נחשפו ואפילו לקחו חלק בהוצאת כסף במרמה ובהטעיית לקוחות רובם קשישים, חולים או נכים והכול לדבריהן תחת ניהולו של נוי מורג.

עוקץ הקשישים (צילום: החדשות 12)
"מורחים את הלקוח", העדויות מבפנים חושפות את השיטה | צילום: החדשות 12

ל' שעבדה בחברת "רייטס פור יו" הסבירה בפנינו כיצד פעלה השיטה. "הם היו פונים אל הלקוח, שואלים אותו שאלות מנחות שהיו כתובות להם על דפים ולפי זה הם היו יודעים אם יש היתכנות כביכול להוציא ממנו מספיק כסף כדי לפתוח תיק". לדבריה של ל' "מורחים את הלקוח. את צריכה להגיד לו 'אתה צריך להשיג את המסמך, בלעדיו זה לא יגישו לך את התביעה, הם לא מגישים סתם תביעות'. עכשיו הלקוח צריך ללכת לרופא או להשיג תורים לרופאים מסוימים וגם תורים לרופאים זה לא מהיום למחר, לוקח לזה זמן - וככה התיק נמרח".

עשרות תלונות כבר התקבלו

כבר לפני עשור נעצר מורג כשניהל את חברת ג.מ אוסקר שעסקה לכאורה בהחזרי מס. הוא נחשד בחיובים כפולים של לקוחות, בהתחזות ובאיומים. המקרה נחקר על ידי יחידת לה"ב 433 ובסופו של דבר לאחר הסדר טיעון הוא הורשע בתחבולה וניצול מכוון של לקוחות לאחר שמכר להם פוליסות ביטוח בהטעיה. הוא נידון ל-4 חודשי עבודות שירות בלבד וקנס כספי של 45 אלף שקלים.

לדברי עורך הדין ליאור ניסים מהמחלקה המשפטית של המועצה לצרכנות: "במועצה הישראלית לצרכנות התקבלו עשרות תלונות נגד החברות האלה ובבדיקה שלנו במאגרים המשפטיים מצאנו שגם הוגשו עשרות תביעות נגד החברות. אנחנו קוראים לרגולטור להחיל מדיניות אכיפה קשה וחמורה כנגד אותם עוסקים שמטרגטים אוכלוסיות מוחלשות בניסיון לגזול מהם כספים שלא כדין".


תגובת נוי מורג: "חברת 'הזכויות' נסגרה על ידי הבעלים אורן דיין ואני כשכיר שם לא היה לי יד בדבר. החברה עזרה והועילה לאלפי לקוחות. לגבי חברת 'רייטס פור יו' הייתי שכיר והחברה פעלה כעשור ועזרה להרבה מאוד אנשים לקבל כספים שהם מקבלים עד היום. לגבי חברת 'אוסקר' אכן הייתי הבעלים, ושילמתי את חובי לחברה. הטענות ללא כל ביסוס עובדתי ולא אוכל להתייחס באופן מדויק וענייני לכל הטענות שעלו בכתבה".

תגובת אורן דיין, הבעלים של חברת "הזכויות": "מיד לאחר שידור הכתבה עשינו בדק-בית, ואכן התברר כי מנהל החברה בפועל ומי שיזם את הקמתה ופעילותה מר נוי מורג התנהג באופן לא תקין. פעילות המכירות הופסקה באופן מיידי, על מנת למנוע פגיעה בלקוחות עתידיים. יודגש כי סירבנו להצעתו של מורג: לקבל 100 אלף שקלים, ובתנאי שנבטיח שלא יהיו תביעות נוספות. צר לי ואני מתנצל באופן אישי בפני כל מי שנפגע".

תגובת קרני אליאס, הבעלים של חברת "רייטס פור יו": "לחברה היו אלפי לקוחות מרוצים ומאות עובדים שעבדו בחברה במרוצת השנים. עלות פתיחת התיק מהווה עשירית מהעלות הכוללת של משאבי החברה, כך שאינה מהווה רווח כספי לחברה אלא סוג של התחייבות של הלקוח לשיתוף פעולה מלא מצידו. ברוב החברות והעסקים שלהם אלפי לקוחות, תמיד ניתן יהיה למצוא עובדים ולקוחות לא מרוצים. החברה פעלה ללא לאות וביושרה כלפי כל לקוחותיה, עובדיה וספקיה".