צעד גדול לתחבורה: בימים אלה בניית הקו הירוק צוברת תאוצה כחלק מפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. היום (רביעי) הגענו לתחנת רבין לקבל תמונה מצב בשטח ולהבין כמה אנחנו רחוקים מהפתרון שיקל לכולנו על עומסי התנועה הכבדים.
תחנת רבין, שנמצאת כיום בשלבי הבנייה הראשונים שלה, היא אחת מבין 4 התחנות התת-קרקעיות הפרוסות לאורך הקו הירוק. התחנה ממוקמת בכיכר רבין בתל אביב, בסמוך לבניין העירייה, וצפויה לכלול שתי כניסות: האחת בתחנה עצמה והשנייה במפגש הרחובות אבן גבירול ודוד המלך.
הקו הירוק צפוי לחבר את החלקים הדרומיים של מטרופולין גוש דן, חולון וראשון לציון – עם הצפוניים (הרצליה). אורך הקו הוא כ-39 קילומטר, 4 מתוכם תת-קרקעיים. לאורך הקו ישנן 62 תחנות, מתוכן 4 תחנות תת קרקעיות. הצפי לכמות הנוסעים היא 75 מיליון בשנה. תדירות הקו בשעות השיא צפויה להיות כל 4 דקות.
"המקטע המרכזי הוא כולו בתל אביב", מסבירה ל-N12 לאה שמול, מנהלת אגף הביצוע בנת"ע והאחראית להקמה של המקטע המרכזי של הקו הירוק. "תחנת רבין נמצאת באמצע המקטע התת-קרקעי, שהוא את אמצע הקו הירוק".
"הקו הירוק זה חלק מרשת", היא מסבירה. "הקו האדום יתחיל לפעול בחודש נובמבר השנה ויתחיל את המהפכה. יחד עם שני קווי הרכבת הקלה הנוספים, הירוק והסגול, ניצור את רשת. לכל הקווים יש נקודות השקה בתחנות מסוימות, והמטרה היא לתת אלטרנטיבת נסיעה טובה עד כמה שניתן".
"יהיה פה שינוי של הרגלי חיים, שינוי הרבה יותר גדול ממה אנחנו מסוגלים לדמיין", מסבירה שמול. "על רשת הרכבת הקלה יושבים כל האזורים המרכזיים העיקריים: אוניברסיטאות, בתי החולים, מרכזי תרבות ושווקים. כל המרכזים הכי גדולים יושבים על הרשת הזאת".
כגודל החזון – גודל האתגרים
"יש כאן המון תשתיות וזה מייצר המון קושי", מסביר חזי עוז, המהנדס הראשי של חברת דניה. "יש קושי לבצע אלמנטים מסוימים כי צריך לקדוח קירות בתוך מקום רווי תשתיות. נדרש להעתיק אותן ימינה או שמאלה כדי לבנות את הקירות".
חברת דניה סיבוס בנתה חלק מפרויקט הקו האדום, ולכן יש לה ניסיון רב עם העבודה בתוך עיר. "במקביל לתחנת רבין, אנחנו מבצעים גם את תחנת ארלוזורוב שנמצאת צפונית אלינו", מסביר סיבוס. "התחלנו לפני חודש לבצע גם את תחנת נורדאו, שהיא למעשה פורטל – שממנו תתאפשר כניסה מהחלק העילי לתחתי".
מה עושים כדי לא להפריע לתושבים?
"אנחנו עובדים מ-10 עד 5 בבוקר, כמעט 24 שעות", מספר סטס פוטין, מנהל המיזם מטעם דניה. "הכול מתואם עם העירייה ונעשה מתוך מטרה לפגוע במינימום במרקם החיים. בתחנת רבין אנחנו עובדים בלילות, מותקנים פה מיקרופונים שמנטרים את הרעש. זו חלק מהדרישה כדי שלא נהווה מטרד".
עוד הוסיף: "אנחנו כל הזמן בהתמודדות שלא לחרוג בקריטריון הרעש, ובמקביל ליצור רצף עבודה כדי לקדם את הפרויקט".