38 הרוגים בעשור: 4 בני אדם נהרגו בתאונה החזיתית הקשה שאירעה אתמול (שבת) סמוך לפארן בכביש 90 - ובכך עלה מניין ההרוגים בכביש הזה ללא פחות מ-38 בעשר שנים. מחקירה ראשונית עולה כי מסיבה כלשהי אחד הרכבים המעורבים סטה מנתיבו ופגע ברכב השני שהגיע מולו.
שלושה מההרוגים בתאונה הם בני אותה המשפחה שחולצו מרכב אחד - עומר עביד בן ה-65, בתו נור בת ה-14 ודאווד יעקוב שווקי בן ה-4. דקות לאחר היוודע התאונה ראש המועצה האזורית איים בצעדי מחאה ותושבים הגיעו לזירה והפגינו בדרישה להרחיב את הכביש כך שיהיו בו שני נתיבים לכל מסלול.
בשנה שעברה פרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ביקורת חריפה על התנהלות המדינה - ואפילו התייחס לתרחיש של תאונה חזיתית קשה, כפי שהיה אתמול: "מאפייניו של כביש 90 יוצרים בחלקים ממנו סכנות לנהגים שאינן מאפשרות להם מרווח טעות וכל סטייה קלה מהנתיב שבכביש כלולה להוביל לתאונה חזיתית שתוצאותיה קטלניות".
אנגלמן ציין שלמרות שהיו 2,480 תאונות בכביש בין השנים 2020-2003 - "הסכנות הטמונות בו והצורך הניכר בשדרוגו ידועים כבר שנים רבות לגורמים הנוגעים בדבר, לא נמצא כי בוצעו בצורה מספקת פעולות ומהלכים אופרטיביים שנועדו לטפל כראוי בסכנות שאליהן חשופים הנוסעים בכביש זה".
מאיר צור ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה שבה התרחשה התאונה פרסם אתמול הודעת תגובה חריפה על התאונה: "היום שוב יש נרצחים בכביש הערבה, נרצחים בתאונות דרכים. הם נרצחים כי ממשלות ישראל לדורותיהן מזניחות את כביש 90 שכמעט כל יום יש בו תאונה. בכל שבוע יש תאונה קטלנית, זה פשוט בלתי נסבל. לא סביר במדינה מתוקנת שאנשים יוצאים לחופש ונרצחים על הכביש. חוזרים הביתה חלק מהמשפחה".
"היום זה יום עצוב במיוחד, יש ילדים הרוגים", הוסיף צור. "אנחנו לא נוכל לסבול את זה יותר, אנחנו קוראים לממשלת ישראל להפסיק עם הברבורים והסיפורים ופשוט להרחיב את הכביש לדו-מסלולי מיד. לא נסבול את זה יותר ואנחנו נתחיל בפעולות מחאה משמעותיות על הכביש אם הממשלה ואם שרת התחבורה לא יתחילו לטפל מיד בכביש ולבנות אותו לדו-מסלולי".
הלב נשבר על ההרוגים בתאונה הנוראית בכביש 90 הבוקר. כמו שהבטחתי עם כניסתי לתפקיד, כבישים מסוכנים הם בראש סדר העדיפויות, ולכן בהחלטה שלי, כבר באוגוסט הקרוב יצא מכרז להרחבת 20 ק"מ בכביש 90 בנתיב נוסף, הוספת גדר הפרדה ועמודי תאורה. נמשיך לעשות הכל כדי להוריד את מס' תאונות הדרכים.
— Merav Michaeli מרב מיכאלי (@MeravMichaeli) May 28, 2022
במשרד התחבורה הגיבו על הטענות הקשות ומסרו ל-N12 כי הם החלו בפעולות הנדרשות כדי להרחיב את הכביש - שבמקטע הרלוונטי יחלו רק באוגוסט עם פרסום המכרז. עבודות השדרוג עצמן צפויות להסתיים רק ב-2025.
"משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל מקדם את שדרוג כביש 90 והפכיתו לכביש דו-מסלולי דו-נתיבי עם מפרדה קשיחה, במטרה לצמצם את כמות התאונות ולמנוע תאונות קטלניות נוספות", נמסר ממשרד התחבורה. "שדרוג הכביש, בעלות מוערכת של כ-2 מיליארד שקלים. עד כה, שודרגו מתוכו 50 ק"מ מפאתי העיר אילת ועד קטורה. באזור זה פחתו התאונות באופן דרמתי ולא התרחשו תאונות קטלניות".
עוד הוסיפו במשרד כי "בהמשך להחלטת שרת התחבורה מרב מיכאלי, כבר באוגוסט צפוי לצאת מכרז למקטע המשכי נוסף באורך 20 קילומטר מצומת קטורה עד מעבר נחל שיטה, בהיקף של כ- 300 מיליון שקלים. במסגרת העבודות יוכפל תוואי הכביש והוא יהפוך לדו-נתיבי דו-מסלולי, עם מעקות בטיחות ומפרדה קשיחה במרכזו, תאורה חדשנית ושיפורים בטיחותיים נוספים".
גם שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה אתמול לתאונה הקשה: "הלב נשבר על ההרוגים בתאונה הנוראית בכביש 90 הבוקר. כמו שהבטחתי עם כניסתי לתפקיד, כבישים מסוכנים הם בראש סדר העדיפויות, ולכן בהחלטה שלי, כבר באוגוסט הקרוב יצא מכרז להרחבת 20 ק"מ בכביש 90 בנתיב נוסף, הוספת גדר הפרדה ועמודי תאורה. נמשיך לעשות הכל כדי להוריד את מס' תאונות הדרכים".
גאנם איברהים השתתף בהכנת הידיעה.